Az Európai Bizottság szeptember 30-án publikálta első jogállamisági jelentését, ami a tagállami vezetőkkel való párbeszéd alapját képezi. Az iromány kizárólag jogi szempontból értelmezhető kérdéseket jár körül; politikailag érzékeny, de jogi értelemben nem megfogható ügyeket nem vizsgál. Mindez nem akadályozza meg az Orbán-kormányt, hogy a jelentést politikai támadásnak minősítse, és beillessze saját politikai narratívájába. A bizottsági jelentésnek konkrét következménye egyelőre nem lesz, az inkább csak alapot adhat a kabinetnek az uniós támogatásokat jogállamisági kritériumokhoz kötő javaslat elleni kommunikációs offenzívájához. A Political Capital értékelése öt pontban:
Az Európai Bizottság jogállamisági jelentése nem kizárólag a kelet-európai országok hiányosságaira fókuszál. A jelentés négy általános témát jár körbe: a bíróságok függetlenségét, a korrupcióellenes intézmények működését, a média sokszínűségét, illetve általában a fékek és ellensúlyok rendszerét. A Bizottság kommünikéje elsősorban kelet-európai tagállamokat említ negatív példaként, de az érv, hogy kizárólag a közelmúltban csatlakozott országok támadására szolgálna a jelentés, nem állja meg a helyét. A jelentés ugyanis, többek között, Németországot és Ausztriát is kritikával illeti, mivel formálisan a végrehajtó hatalom utasításokat adhat az ügyészségnek – igaz, a rendszerbe épített intézményi korlátok ott valós ellensúlyt képeznek. Ausztriát az állami hirdetések elosztásának esetleges politikai befolyásoltsága, míg Luxemburgot a helyi médiahatóság hatékonytalansága miatt kritizálja a jelentés.
Az Európai Bizottság kritikus a magyar jogrendszerrel szemben, de a jelentés nem tekinthető politikai támadásnak. A Bizottság magyar országjelentése súlyos problémákat fogalmaz meg mind a négy fő témakörben, rámutatva a magyar jogrendszer gyakorlati hiányosságaira. A médiapluralitással kapcsolatban megjegyzi, hogy bár a Médiatanács tagjainak kinevezését szabályozó törvények megteremtik a konszenzus kialakításának esélyét, a gyakorlatban a kormánypártok nevezhetik ki a grémium mind az öt tagját. A körülbelül 500 sajtóorgánumot a soraiban tudó KESMA felállítását nevezik meg a sajtópiac sokszínűségét befolyásoló legnagyobb kockázatként, külön kiemelve, hogy létrehozásakor kivették a magyar hatóságok kezéből a felülvizsgálat lehetőségét. A Bizottság véleménye szerint a kormányzati hirdetések aránytalan mértékben támogatják a kormánypárti médiumokat, ami lehetőséget ad a kabinetnek, hogy politikai nyomást helyezzen a magyar sajtóra. Problémaként nevezik meg a független média rendszerszintű akadályoztatását és megfélemlítését is. Ugyanakkor a Bizottság kizárólag jogi szempontból értelmezhető kérdéseket járt körül; politikailag érzékeny, de jogi értelemben nem megfogható ügyeket nem vizsgált. A kormánypárti média erősen elfogult, több esetben féligazságokon, dezinformáción alapuló narratíváiról például (kiváltképp azok Unió-ellenes vetületéről) egyáltalán nem tettek említést. Aligha tekinthető tehát az EB jelentése politikailag motivált támadásnak.
Egyelőre nem lesz konkrét következménye az Európai Bizottság jogállamisági mechanizmusának. A Bizottság a jelentésen keresztül kívánja jelezni a tagállamoknak a demokratikus berendezkedésüket érintő hiányosságokat, ez alapján pedig – a többi uniós intézménnyel együtt – párbeszédet kezdeményezni velük. Kihagyott lehetőség, hogy a jelentések nem tartalmaznak a tagállamok számára megfogalmazott konkrét javaslatokat, amelyek teljesítését „mérni” lehetne az elkövetkező évek során. A jogállamisági mechanizmusnak tehát – egyelőre – nem lesz a párbeszédnél konkrétabb következménye, és ez alapján nem vonhatnak meg uniós forrásokat sem a tagállamoktól. Az Európai Unió költségvetését jogállamisági kritériumokhoz kötő javaslat ugyanis egy különálló folyamat része, márpedig jelenleg nem tudni, hogy elfogadása esetén a Bizottság országjelentései milyen szerepet játszhatnak a problémás tagállamoknak járó uniós források kifizetésének felfüggesztésében.
A magyar országjelentést a kormány saját bel- és külpolitikai céljaira használja fel, kiváltképp az uniós forrásokat jogállamisági kritériumokhoz kötő javaslattal szemben. A magyar kormány végig ellenezte a jogállamisági jelentéseket, szerintük ugyanis a jogállamiságot nem lehet objektíven megítélni. Az említett bizottsági sajtóközlemény azonban körülírja, mit értenek e fogalom alatt: az olyan elveket, mint a jogi keretek tiszteletben tartása, az átlátható, elszámoltatható, demokratikus és plurális jogalkotási folyamatok, a jogbiztonság vagy a végrehajtó hatalom önkényes hatalomgyakorlásának megakadályozása. Bár a brüsszeli bürokrácia többek között a magyar hatóságok, minisztériumok véleményét is kikérte a jelentés készítése során, az Orbán-kabinet a kritikákat figyelmen kívül hagyva csak azt hangsúlyozza, hogy az országjelentés a „Soros-hálózat” intézményeinek véleményét tükrözi. Az iromány tehát, ahogy az várható volt, bekerült a kormány kommunikációs értelmezési tartományába. Belföldön csak egy újabb példa a liberális-konzervatív ideológiai háborúra, amivel a koronavírus-válság esetleges hatásait próbálják elfedni. Az európai színtéren pedig a jelentés állítólagos „kettős mércéje” és részrehajlása lesz az egyik indok arra, miért nem támogatja Magyarország az uniós források jogállamisági hiányosságok alapján történő felfüggesztését. A magyar kormánynak még mindig jogában áll megvétózni az Unió 2021-2027-es keretköltségvetését és a Következő Generáció EU helyreállítási alapot – az egyébként ezektől technikailag független javaslatként tárgyalt jogállamisági kritériumrendszerre hivatkozva. Ebben az esetben ugyanezzel a narratívával támasztaná alá a döntését a kabinet, igaz, ez komoly politikai kockázatokat is magában hordoz: mivel a pénz mielőbbi felhasználásához a lehető leghamarabb el kellene fogadni a csomagot, az új uniós források hiánya 2021-ben egy választási év előtt kockáztatná a magyar gazdaság helyreállításának lehetőségét, így potenciálisan a Fidesz-KDNP választási győzelmét is.
A jelentés számos ziccert kihagy. Azt, hogy a jelentés politikailag érzékeny, de jogi értelemben nehezen megfogható ügyeket nem vizsgál, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a választási rendszerre vonatkozó számtalan aggály közül alig említ valamit. A hét civil szervezettel közös állásfoglalásunkban többek között erről is írtunk, mégsem került be a bizottsági jelentésbe például a manipulált választókerületi térkép, a külföldön szavazó választópolgárok között fennálló lakcím-alapú diszkrimináció, a kormányzat korlátlan kampányolási lehetősége, vagy a kampányfinanszírozás alulszabályozottsága mint a korrupció, illetve a kamupártosodás melegágya.
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel:
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
A miniszterelnök az EU-s fórumokat (is) arra használja, hogy világpolitikai szinten meghatározó tényezőként exponálja magát. Orbán Viktor régóta megválogatja, kiknek...
Az EU-elnökség eddigi mérlege: lojális együttműködés helyett súlyemelő trollkodás. Az EU-elnökség első hete igazolta azt, amit már az elnökség MEGA-szlogenje...
Lesz-e radikális jobboldali fordulat Európában, ami hatalomba juttatja Orbán Viktort és szövetségeseit? – fogalmazzák meg sokan a júniusi európai parlamenti...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!