Április 3-án választhatjuk meg a következő Országgyűlés tagjait, addig hétről hétre rövid elemzések formájában tekintjük át a kampány szerintünk legfontosabb fejleményeit. Ezúttal azt vizsgáljuk, miként hatott a két nagy oldal teljesítményére, hogy a választási időszak immár formálisan is elkezdődött.
Középpontban a képviselőjelöltek. Február 12-én hivatalosan is kezdetét vette a kampány. Az egyéni jelölteknek 500 ajánlást kell összegyűjteniük ahhoz, hogy elindulhassanak az országgyűlési mandátum megszerzésért. Ezt a lécet valójában nem túl nehéz megugrani egy komolyan vehető jelöltnek, de a gyorsaság, a szervezettség és a megfelelő számú ajánlás bejelentésének módja már jó ideje a kampány részét képezi. A két nagyobb politikai tömb számára láthatóan nem is okozott gondot a 106 jelölt elindítása, már az első napon teljesítették azt, amit kellett. Az ellenzék kampányának így az előválasztás óta messze ez volt a legjobb napja, az egyes jelölteknek nagyon gyorsan összejöttek az aláírások és hatékonyan is kommunikálták a folyamatot, ami kifelé erőt és magabiztosságot sugárzott. Ez a nap azt mutatta, hogy a legelkötelezettebb szavazók az ellenzéki oldalon is aktívak, ahogy azt a közvélemény-kutatások is mutatják. Nem is ez jelenti a gondot az ellenzék számára, hanem az, hogy ezen a körön túl egyelőre inkább az elbizonytalanodás jelei köszönnek vissza a felmérésekből.
Évértékelő beszédek. Az évértékelő beszédek a hazai politikai élet legtúlértékeltebb eseményei közé tartoznak. Egy-egy ilyen eseménynek önmagában, akármennyien kövessék is, koránt sincs akkora hatása, mint amekkorát a nyilvánosság tulajdonít neki. A beszédek most mind Orbán Viktor, mind Gyurcsány Ferenc, mind Márki-Zay Péter esetében legfeljebb kampánynyitónak feleltek meg. A szónokok mindegyike hozta a kötelezőt, de egyik beszédben sem hangzott el semmi olyasmi, ami hetekig témát szolgáltatna a közbeszédnek. Az egyéni teljesítményeket illetően talán Márki-Zay Péter beszéde sikerült a legjobban, mivel az eddigi szónoklataihoz képest most kifejezetten összeszedetten, tömören fogalmazta meg azt a víziót, amit eddig sokan hiányolhattak az ellenzéki oldalról.
Vezér vs. Koalíció. A hivatalos kampány első hete még erősebben megmutatta azt a különbséget, ami a kormányoldal és az ellenzék kampányát megkülönbözteti egymástól. A Fidesz kampánya egyértelműen Orbán Viktor személyére épül, és a vele egyet jelentő rendszert kínálja a választóknak, egy világos, a vezér által újra és újra megfogalmazott politikai identitás mentén. Ezzel szemben az ellenzéki oldal egy több pártból álló koalíciót mutat, amelynek belső vitái rendre kiütköznek (a köztársaságielnök-jelöléstől, a közös lista még mindig lezáratlan ügyén át, a közös program bejelentésének elhúzódásáig). Ezek azok a politikai ellentétek, amelyek továbbra is lassítják az ellenzéki kampányt, és bár a sokszínűség, illetve a jobb- és baloldali üzenetek keveredése önmagában még értéke, előnye is lehetne az ellenzéknek, kérdés, hogy mire lehet menni ezzel egy olyan társadalomban, amelynek többsége politikailag egy vezér- és tekintélyelvű rendszerre szocializálódott.
Mind láthatóbbá váló erőfölény. A konkrét számokat tekintve különböző, de a tendenciák vonatkozásában egy irányba mutató közvélemény-kutatásokból jelenleg az látszik, hogy a kormányoldal támogatottsága kezd elhúzni az ellenzéktől, így a kampány további időszakában hatalmasat kellene ugrania az Egységben Magyarországért szövetségének ahhoz, hogy többséget szerezzen a parlamentben. E folyamat oka azonban nem elsősorban a kampányhibákban vagy az aktuális történésekben keresendők, hanem főként abban, hogy az Orbán-rendszer keretei között strukturálisan óriási erőfölényben van a kormánypárt. A választási rendszertől, a kampányköltések erőforrásain át a médiában meglévő óriási különbségig minden egyes körülmény a kormányoldal javára billenti a mérleget. Az ellenzék kampánya a választókerületek többségében döntő kisebb településekre egyszerűen el sem jut, a közös ellenzéki miniszterelnök-jelölt imázsát pedig döntően a Fidesz ellene irányuló kampánya formálja.
A tanárok közbeszólnak. Bár a sokak által várt nagy botrány eddig nem rázta meg a kampányt, van egy olyan esemény, amely politikai szempontból is egyre jelentősebbnek tűnik. Ez pedig a pedagógusok egyre erőteljesebb bérkövetelése és polgári engedetlenségi mozgalma, amely minden nap újabb és újabb iskolákban vonja magára a közfigyelmet. Könnyen lehet, hogy a kormány a kampányidőszak legrosszabb döntését hozta meg azzal, hogy megpróbálta a pedagógusok sztrájkját ellehetetleníteni, illetve a szülőket és a tanárokat egymás ellen fordítani, hiszen a jelenleg gördülő tiltakozási hullám üzenete látványosan húzza át azt a kizárólag sikerekről szóló képet, amit a kormány a választási kampányában megjelenít. Nem meglepő, hogy az ellenzéki politikusok nem győznek a pedagógusokra hivatkozni, ugyanakkor aligha kedvező rájuk nézve, hogy kampányuk eddigi leglátványosabb akciósorozatát a pedagógusok szakszervezetei csinálták meg helyettük.
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel:
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
Korábban a kampánypénzek lenyúlása motiválta kamupártok alapítását, mára inkább a zavarkeltés, a megtévesztés lehet a fő motiváció. A kormánypárt egyszerre...
Az Orbán-rendszerben már megszokott, valódi demokráciában elfogadhatatlan módon, a bizottsági ülés előtt alig néhány órával lehetett megismerni a választási rendszert...
Az előzetes várakozásoknak megfelelően történelmi eredmény született az osztrák parlamenti választáson: a Szabadságpárttal (FPÖ) a második világháború óta először nyert...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!