PC

A Political Capital elemzőinek és vendégszerzőinek blogja a hazai társadalmi, politikai folyamatokról és ezek nemzetközi összefüggéseiről.

választások

Így segíti a Fidesz hazai kampányát az Orbán-rezsim külföldi befolyásépítése

 

Orbán Viktor évek óta igyekszik rendszerének befolyását kiterjeszteni nemzetközi szinten is. A kormány jelentős összegeket fordít külföldi PR-kampányokra és politikai hirdetésekre, Washingtontól Brüsszelig lobbistákat fizet, médiát vásárol, a diplomáciai kapcsolatok építésén túlmutató intézményeket hoz létre, más országok választásait próbálja befolyásolni, itthon pedig „Brüsszel elfoglalását” hirdeti. Hogy mindennek mi a hozadéka a Fidesz számára Magyarországon, arra több példát is láthattunk az elmúlt időszakban, legélesebben talán a Robert Fico elleni merénylet hazai tálalása kapcsán. Nem pusztán arról van szó, hogy a Fidesz nemzetközi szövetségeket épít a miniszterelnök világmegváltó terveinek végrehajtása érdekében, hanem arról is, hogy ezek által a hazai választások tétje is felsrófolható a kissé fáradni látszó saját tábor szemében.

 

A Fidesz kampánya és a Robert Fico elleni merénylet

Az Orbán-kormánynak fontos, hogy legyenek szövetségesei az Európai Unióban (ahogy infografikánk is mutatja), ezért évek óta dolgozik az „euroszkeptikus internacionálé”, azaz a populista radikális jobboldali és szélsőjobboldali pártok széleskörű együttműködésének megteremtésén, az európai „rendszerváltásban” bízva. Ha érdekei mégis úgy kívánják, baloldali erőkkel is összeáll, tavaly például Fico pártjának (Smer) a győzelmét is több eszközzel segítette. A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda épp akkor hirdetett egy a migráció veszélyeiről szóló videót Szlovákiában, amikor az ottani választási kampány idején nagyobb számban érkeztek illegális migránsok Szlovákiába Magyarország felől. A szlovákiai magyarok körében fogyasztott magyar állami média is alig burkoltan kampányolt Fico mellett. Szijjártó Péter külügyminiszter pedig személyesen is járt Szlovákiában a kampány idején, igaz, hivatalosan csak azért, hogy a Szövetség nevű magyar pártot népszerűsítse.

Ezek után a magyar kormányzati köröket is sokkolhatta, hogy nemrég súlyos merényletet követtek el az azóta már miniszterelnök Fico ellen. Ez azonban egy percig nem akadályozta őket abban, hogy a most zajló hazai választási kampányban eladható terméket faragjanak az Orbán Viktor „barátja” elleni támadásból.

A kegyelmi botrány február eleji kirobbanása óta defenzívába szorult Fidesz ugyanis a szlovákiai merényletben látta meg a lehetőséget a politikai kezdeményezés visszaszerzésére. A kormánypárti kommunikációs gépezet egy félrefordításra alapozva rögtön álhíreket kezdett terjeszteni a merénylőről, beillesztetve a szlovákiai eseményeket a magyarországi kampányába.

  • A fő üzenet, hogy egy „baloldali progresszív merénylő” támadta meg a szlovák miniszterelnököt, csak azért, mert Fico Orbánhoz hasonlóan szuverenista, „békepárti” politikát folytat.
  • Orbán és Szijjártó az elmúlt két hétben többször is „progresszív baloldali gondolkodású, háborúpárti” elkövetőnek nevezte a merénylőt, akinek valójában semmi köze nem volt a baloldalhoz, nézetei leginkább zavarosnak nevezhetők, igazolható kapcsolata pedig egy oroszbarát szélsőjobbos szervezethez volt.
  • A Megafon és társai pénzt nem kímélve terjesztik az álhírt, miszerint baloldali, illetve liberális a merénylet elkövetője.
  • Bayer Zsolt a Magyar Nemzetben már visszautalt a korábbi, a fideszes propaganda által ugyancsak kiforgatott „antifa-támadásokra” is, szerinte „tavaly februárban még „csak” embereket vertek félholtra Budapest utcáin kommunista különítményesek, akik persze bármikor készen állnak a gyilkolásra is”. Hozzátette, „nagyon figyeljünk, nagyon vigyázzunk”, hiszen „két éve a háborút sem hittük”. Kocsis Máté szintén a baloldalra és az ellenzékiekre utalva arról beszélt, hogy tenni kell valamit a gyűlöletkeltés ellen, ezért törvényileg szabályozná a kommentelést.

A kormányzati kommunikáció a Fico elleni merénylettel kapcsolatban végső soron azt sugallja, hogy nem csupán a „békepárti” vezetők vannak veszélyben, hanem az őket megválasztók is. Ezzel az egzisztenciális félelemkeltéssel, a háborúval való folyamatos riogatással igyekeznek mozgósítani az utóbbi időben kevésbé aktív fideszes szavazótábort az európai parlamenti és az önkormányzati választásokra, azt üzenve, hogy szó szerint az életük múlhat a szavazáson. A háború és a béke közötti választásra egyszerűsített voksolás pedig eredményesnek látszik.

A kampány utolsó heteire stabilizálódott a Fidesz helyzete. Úgy tűnik, az elmúlt hét súlyos botrányai, az orosz hekkertámadás ügye és a Sulyok Tamás köztársasági elnökről előkerült információk már nem kényszerítették védekező szerepbe a kormánypártot, és Magyar Péter hirtelen erősödő pártja sem tűnik képesnek arra, hogy megbontsa a fideszes törzstábort. Márpedig a kormánypárti kampány csak rájuk koncentrál, továbbra sem törekszik nem elkötelezett választók megszólítására, de a sajátjait egytől egyig el akarja vinni szavazni június 9-én, ezért nagyon fontos a tét emelése.

 

NATCON, CPAC és az „elnyomott” Fidesz mítosza

Nem a szlovák miniszterelnök elleni merénylet persze az egyetlen nemzetközi téma, amit a Fidesz használt az idei kampányban. A háború és béke szembeállítása vagy „Brüsszel elfoglalásának” ígérete olyan keret, amely igényli azt, hogy a kormánypárt ne ragadjon le a hazai témáknál.

  • Az idei kampány kezdetén például jól jött a Fidesznek a szélsőjobboldali szereplők részvételével tartott brüsszeli Nemzeti Konzervatív Konferencia (NATCON) pár órára szóló helyi felfüggesztése, amelyet hiába orvosoltak azonnal az országos belga hatóságok, a Fidesz rögtön betiltásról, ellehetetlenítésről beszélt. A meglehetősen jelentéktelen konferencia és a körülötte keltett műbalhé jó apropó volt arra, hogy a magyar miniszterelnök ismét rendszerének jelentőségéről beszéljen. Szerinte „Európa progresszív liberális óceánjában jelenleg Magyarország a különbözőség szigete, a megfelelő hely, ahol a konzervatívok szabadon beszélhetnek és politikai terveket szőhetnek a jövőről.”
  • A Donald Trump videóüzenetével indult budapesti CPAC Hungary (Konzervatív Politikai Akció Konferencia) hasonló felhangot kapott a kampányban, miután, a YouTube gyűlöletbeszéd miatt letiltotta Eva Vlaardingerbroek holland résztvevő előadását. A Fidesz szerint „eltitkolt”, de valójában mindenhol máshol megnézhető előadásban többek között arról a közismert összeesküvés-elméletről esett szó, hogy Európában lakosságcsere zajlik, a tömeges migráció és etnikai háború miatt sokasodnak a brutális bűncselekmények, és ezért hal meg egyre több fehér ember. Ez a gondolat később a Fidesz, sőt, Orbán kampányeseményein is elhangzott.
  • Az elnyomott, elhallgatatott Fidesz mítosza igazolja az Orbán-rezsim médiavásárlásait is, amelyek fontos eszközei a nemzetközi befolyásszerzésnek. A Fidesz ambíciója, hogy az európai nyilvánosságban minél több sajtóorgánum kedvező színben tüntesse fel a magyar kormányt. A Direkt36, az Expresso és a Le Monde közös cikke szerint Orbán köreiből finanszírozták, hogy az Euronews európai médiaszolgáltatóban megjelent egy új tulajdonos 2022-ben. A médiabefolyás-építés azonban nem elsősorban Nyugat-Európában, hanem a Nyugat-Balkánon figyelhető meg. Ennek célja bizonyos régiós médiumok felvásárlása, hogy azok akár hazai felhasználásra is terjesszék a magyar kormány narratíváit, illetve ezzel támogassák a külföldi szövetséges politikai szereplőket.

A Fidesz itthon szinte mindent elért, az Orbán-kormány hatalmának alig van korlátja, az elmúlt időszak gyengélkedései ellenére is dominálja a hazai nyilvánosságot. Ebből következően nehéz saját táborát 14 év után újra és újra bemozgatni. A nemzetközi szintre emelt tétek és küzdelem ebben segíthet. Ahogy korábbi tanulmányunkban írtuk, az Orbán-rezsim nemzetközi építkezésének stratégiai célja ennyiben is inkább belpolitikai fókuszú: a rendszer hosszú távú fennmaradásának biztosítéka.

 

További elemzéseinkért látogasson el a Political Capital honlapjára

A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel:

 

Megosztás