A polgármesterek helyben erős politikai szereplők, az önkormányzatok autonómiájának gyengülése miatt azonban egyre kiszolgáltatottabbak a központi kormányzatnak. A totális függésbe taszított kistelepülések így mára sokkal inkább tűnnek a rendszer építőköveinek, mint potenciális ellensúlynak, de az Orbán-rezsim keretei között minden eddiginél jobban szűkült a nagyvárosok politikai mozgástere is. A közhiedelemmel ellentétben tehát nem az a legfőbb választóvonal a helyi önkormányzatok között, hogy kormánypárti vezetésű-e egy település vagy sem, ennél meghatározóbb a méret és a gazdasági erő.
Az utóbbi időben ismét felröppent az a híresztelés, miszerint létrejöhet a „polgármesterek pártja”. Kétséges, hogy ennek jelenleg van-e bármi alapja, tény viszont, hogy 2019 után Szabad városok munkacímen történt már erre irányuló kísérlet, noha végül a Karácsony Gergely főpolgármester nevéhez fűződő kezdeményezés elhalt. Kérdés, hogy a helyben valóban erős politikai szereplőknek számító polgármestereknek érdeke-e egyáltalán országos szervezkedésbe kezdeniük. Mint ahogy az is, hogy lehetnek-e a polgármesterek a központi kormányzat ellensúlyai. Az alábbiakban ezeket a kérdéseket járjuk körül.
Erős polgármesterek
Az idén egy napon rendezett önkormányzati és európai parlamenti választás sokadszor bizonyította, hogy a választókkal közvetlen kapcsolatot ápoló polgármesterek a politikai rendszer bivalyerős szereplői helyben. Hiába vont el a kormány jelentős forrásokat és jogköröket az ellenzéki vezetésű önkormányzatoktól az elmúlt években, számos 2019-ben győztes ellenzéki pártállású városvezető meg tudta őrizni a tisztségét. Így például Nemény András Szombathelyen vagy az országos politikában elbukott Márki-Zay Péter Hódmezővásárhelyen kifejezetten nagy fölénnyel nyert. Ugyanígy a Fidesz polgármestereinél sem ritka, hogy sokkal jobban szerepelnek, mint a pártjuk. Székesfehérváron például évek óta kirobbanthatatlan hivatalából Cser-Palkovics András, de megtartotta székét Papp László debreceni polgármester is, annak ellenére, hogy a kormánypárt szavazatvesztése a hajdúsági megyeszékhelyen volt a legnagyobb. Csepelen a Fideszből kilépett Borbély Lénárd a szavazatok közel 70 százalékát megszerezve verte agyon ellenzéki és kormánypárti kihívóit, ami szintén jelzi az inkumbens polgármesterek erejét.
Leginkább ez utóbbi eset mutat rá arra a keveset elemzett jelenségre, hogy némely polgármester politikai ereje a kormányzat számára még akkor is aggasztó lehet, ha történetesen fideszes településvezetőről van szó. Ahogy Csepelen, úgy máshol is előfordulhat, hogy egy politikus a helyi beágyazottságára építve önállósodik. Az Orbán-rezsimben pedig nem nézik jó szemmel a túlzott autonómiát, sem az országos, sem a helyi politikában, de még a párton belül sem. Ha valaki mégis önállóságra tesz szert, az zavart okozhat a hatalmi gépezetben. Nem véletlen, hogy az önkormányzatok utolsó jelentősebb bevételét adó iparűzési adóval kapcsolatban hosszú idő óta nincs döntés a kormánypártban, és az előzetesen bejelentett tervek ellen épp fideszes városvezetők, például Balassagyarmat és Debrecen polgármesterei tiltakoztak a leghangosabban.
Az Orbán-rezsim éppen ezért mind a belső problémák és kibeszélések megelőzése, mind az esetleges ellenzéki erőközpontok kiépülésének megakadályozása érdekében folyamatosan szűkíti az önkormányzatok autonómiáját, különösen azok pénzügyi önállóságát.
Az önkormányzatok kivéreztetése
A helyi önkormányzatok autonómiájának visszavágása hosszú folyamat volt, leginkább lassú kivéreztetésnek mondható.
Magyarországon a rendszerváltás idején, a tanácsrendszerre adott reakcióként rendkívül erős helyi önkormányzatok jöttek létre. Az 1990-ben kialakult helyhatósági rendszer az erős politikai és pénzügyi önállósággal rendelkező települések szintjén decentralizált, a gyenge megyei szinten centralizált feladat- és hatásköri szisztémára épült. Bár a települések pénzügyi mozgástere később fokozatosan szűkült, az önkormányzatiság alapjai két évtizedig stabilnak bizonyultak, a 2010–2014 közötti törvényalkotási időszak viszont már jelentősebb változásokat hozott.
A 2010 után kiépülő Orbán-rezsimben ugyanis a központi kormányzat jelentősen visszavágta az önkormányzatok autonómiáját, nehogy politikai alternatíva képződhessen vele szemben helyi szinten. Mivel ekkorra a települések jelentős része vészesen eladósodott, a pénzügyi konszolidáció ígéretével a kormány lényegi ellenállás nélkül vezényelhette le a központosítást, és alakíthatta át az önkormányzatok feladat- és hatásköri rendszerét.
Az 5000 lakos alatti települések teljes körű adósságkonszolidációban, az 5000 lakosnál népesebb települések (városok, megyei jogú városok, fővárosi kerületek és a Fővárosi Önkormányzat) arányosan részleges átvállalásban részesültek – ennek többek között az volt oka, hogy a nagy adósságok (a kötvénykibocsátások) a nagyvárosok és a megyék esetében voltak jellemzők. A települési önkormányzati szektor eladósodásának mértékét jelzi, hogy csak az 5000 lakos alatti települések közül 1710 községi, nagyközségi önkormányzat volt érintett. A 2014 tavaszán befejeződő önkormányzati adósságkonszolidáció során az állam által átvállalt teljes adósságállomány értéke 1344,4 milliárd forint volt.
Ezzel párhuzamosan az új Alaptörvény, illetve a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) – azaz a rendszerváltás idején elfogadott önkormányzati törvényt felváltó új kétharmados jogszabály – a korábbi jogi szabályozáshoz képest jelentős átalakításokat eredményezett.
A Mötv. kötött feladatfinanszírozási rendszert alakított ki, amely egyúttal a központi költségvetési támogatások csökkenését is magával hozta. Ennek eredményeként az önkormányzatok pénzügyi mozgástere szűkült, a legtöbb település számára elengedhetetlenné vált korábbi gazdálkodási gyakorlatuk újragondolása, a helyi adóztatási tevékenység átalakítása. Az új feladatfinanszírozási rendszer kialakítása során a központi kormányzat tudatosan alulbecsülte az egyes ellátandó feladatok költségigényét, ezzel arra kényszerítette az önkormányzatokat, hogy saját bevételeikkel egészítsék ki az állami normatívát a kötelező feladatok ellátására is. Így az önkormányzatok kénytelenek saját bevételeiket – vagy azok jelentős részét – feláldozni a kötelező feladatok ellátásának biztosítására, miközben kizárólag ezek a források állnak rendelkezésre ahhoz, hogy önálló fejlesztéseket vigyenek véghez, és önkéntes feladatokat vállaljanak. Mára egy nagyobb településen is a költségvetés 85-90 százalékát elviszik a kötelező feladatok, így saját célokat alig tűzhetnek ki.
Ennek nyomán az önkormányzatok politikai mozgástere szűkül, mivel mind nehezebben képesek az alapvető szolgáltatások biztosításán túl a helyi körülményekre szabott önkéntes szolgáltatásokat nyújtani. Ráadásul az Európai Unió kohéziós támogatásaiból megvalósuló fejlesztésekbe is egyre kevesebb a beleszólása az önkormányzatoknak. A kormány központilag meghatározott és gyakran pártpolitikai érdekek alapján pántlikázott fejlesztési programokat indít a települések számára. Ilyen a megyei jogú városoknak címzett ún. Modern Városok Program 2016-től, majd 2018 után a Magyar Falu Program.
Az új finanszírozási modell bevezetése mellett az Mötv. egy másik jelentős, úgymond „az önkormányzatok gazdasági stabilitásának helyreállítását és fenntartását célzó” rendelkezést tartalmaz. Eszerint a helyi önkormányzat törvényben meghatározott mértékű kölcsönfelvétele vagy más kötelezettségvállalása feltételhez, illetve a kormány hozzájárulásához kötött. Magyarán, az önkormányzatok hitel felvételével sem növelhetik a pénzügyi mozgásterüket, ha azt a központi kormány nem engedi, utóbbinak pedig indokolni sem kell az esetleges elutasító döntését.
Az önkormányzati rendszer átalakításával felerősödött pénzügyi kitettség miatt a helyi autonómiát egyre inkább a központi kormányzattól való függőség váltotta fel. Az önkormányzatok anyagi forrásaik elapadása nyomán elfogadták a központosítást, sorra mondtak le az általuk fenntartott intézményekről (pl. iskolák, kórházak) illetve, jog- és hatásköreikről. Ez a folyamat a koronavírus-járvány idején tetőzött, amikor a kormány a vészhelyzeti jogalkotást kihasználva további bevételeket (pl. gépjárműadó) és jogköröket (pl. építésügyi hatósági jogköröket) vont el az önkormányzatoktól, miközben a járványkezelés bizonyos feladatait áthárította rájuk. Míg tehát a világ sok országában a települések plusz pénzt kaptak a Covid idején, hogy hatékonyabb legyen a járványkezelés, addig Magyarországon forrásokat vett el a központi kormány az önkormányzatoktól, sőt, átmenetileg még azt is megtiltotta számukra, hogy adót emeljenek vagy új adókat vessenek ki. Később a kormány kompenzálta a települések egy részét a járvány utáni válság miatt elszenvedett veszteségeik miatt, de ez többnyire pártpolitikai alapon történt, azaz főként a kormánypárti vezetésű települések kaptak támogatást.
A politikai megkülönböztetést a kormánypárti politikusok többször egészen nyíltan meg is fogalmazták. Lázár János például 2023-ban Hódmezővásárhely vonatkozásában kijelentette: „Ha a hódmezővásárhelyiek újraválasztják Márki-Zayt, semmilyen kormányzati támogatásra nem számíthatnak”. Ha tehát egy település lakói „jól szavaznak”, akkor az önkormányzatnak lesznek forrásai, ha nem jól szavaznak, akkor nem lesz támogatás. Körösényi András egyik cikkében a Lázár János által megfogalmazott gyakorlatot rendszerszintű jelenségként írta le, fordított elszámoltatásnak nevezve azt: „a kormány – a végrehajtó hatalom vezetője – számonkéri az állampolgárokon, hogy miként szavaztak a választásokon, és ez alapján jutalmazza vagy szankcionálja őket. Azaz nem a választópolgárok számoltatják el a képviselőjüket, illetve végső soron a kormányt, teljesítményükről (mennyire képviselik a közérdeket, közjót), hanem megfordítva. A kormány számoltatja el a választókerületet, vagy egy várost, azaz az állampolgárokat „szavazói teljesítményükről”: arról, hogy kellő mértékben támogatták-e a kormánypárt képviselőjelöltjét, vagy sem. Azokban a választókerületekben illetve településeken, ahol győzelemre segítik a kormánypárti jelölteket, jutalmat kapnak: azaz visszakapnak adóforintjaikból, és még mások adóforintjaiból is. Akik nem, azok nem kapnak, ők csak befizetnek. Ez a hatalomgyakorlási mód a képviselet meglehetősen bizarr formáját hozza létre: egyfajta fordított elszámoltatást” – mondja Körösényi.
Mindezek nyomán a magyarországi települések túlnyomó többségében ma már csak névlegesen működik az önkormányzat. A jelentős saját bevétellel nem rendelkező falvak és a kisvárosok teljesen kiszolgáltatottak a központi kormányzatnak, a megválasztott, többnyire „független” polgármesterek itt nem autonóm politikai vezetők, hanem jellemzően a kormány meghosszabbított karjaként működnek, hiszen pozíciójuk sokkal inkább függ a hatalmon lévők jóindulatától, mint a helyi választópolgároktól.
A főváros, a fővárosi kerületek, a megyei jogú városok, illetve egyes középvárosok esetében maradt még valamennyi önállóság és politikai mozgástér, amennyiben számottevő saját bevétellel rendelkeznek.
A címben feltett kérdésre tehát az a válasz adható, hogy mára elsősorban a település mérete, illetve gazdasági súlya dönti el, hogy az adott önkormányzat építőkő vagy ellensúly az Orbán-rezsimben. A kistelepüléseknek már esélyük sincs arra, hogy utóbbiak legyenek, a nagyobb települések sorsa pedig jelenleg dől el.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!