PC

A Political Capital elemzőinek és vendégszerzőinek blogja a hazai társadalmi, politikai folyamatokról és ezek nemzetközi összefüggéseiről.

Belpolitika

Veszélyes lehet a TISZÁ-ra a Fidesz kommunikációs offenzívája

Az ellenzéki oldalon sokan már most kihirdetnék a 2026-os országgyűlési választás eredményét, és együtt számolják vissza a napokat Magyar Péterrel, a választás azonban még korántsem lefutott. A Fidesz kommunikációs gépezete épp új sebességbe kapcsol, ami még úgy is veszélyes lehet a TISZÁ-ra, ha nem vesszük figyelembe a kormánypárt erőforrásbeli fölényét és az ellenfél ellehetetlenítésének lehetőségeit.

Minden téren felpörgeti kampányát a Fidesz. A Magyar Péter által nyilvánosságra hozott, állítólagos kormányzati stábülésről kiszivárogtatott memo szerint elsősorban a digitális térben készül előretörésre a Fidesz. Erre utalt korábban a Harcosok Klubjának létrehozása is, valamint azok a kormánypárti nyilatkozatok, amelyek szerint a TISZA közösségi médiában tapasztalt fölényével szembeni fellépésre buzdították a fideszes tábort. A kormányzati kommunikációs offenzíva hadosztályai viszont nem csak a közösségi médiában jelentek meg.

  • Beindultak a kormányközeli közvélemény-kutatók. Az elmúlt hónapok közvélemény-kutatásai sorra jelezték a TISZA fölényét a Fidesszel szemben. Ezt, valamint a Budapest Pride által is látványossá tett kormányellenes közhangulatot igyekszik a Fidesz ellensúlyozni azzal, hogy feltűnően hosszú hallgatás után ismét publikálni kezdtek a kormányközeli közvélemény-kutatók. A cél, hogy ne csak ellenzéki előnyt mutató felmérések legyenek a nyilvánosságban, hiszen ezek az elmúlt időszakban már a kormánypárti tábort is kezdték elbizonytalanítani. Az adatok mélyére nézve viszont még a kormányközeli közvélemény-kutatók adataiból is a TISZA tartós erősödése és a Fidesz lassú gyengülése rajzolódik ki. A Nézőpont felmérése szerint csak a falvakban jelentős a Fidesz előnye, a kisebb városokban pedig hibahatáron belüli, a megyei jogú városokban és Budapesten náluk is a TISZA vezet.
  • Megafon helyett influenszer-politikusok. A Fidesz ugyan Magyar Pétert támadja influenszerkedéssel, épp a kormánypárti politikusok felületei tolódnak ebbe az irányba. A 2022-ben még jól bevált Megafon hatékonysága ugyanis sokat romlott, így jól láthatóan minden fideszes politikusnak törekednie kell arra, hogy influenszer-stílusban pörgesse fel a saját közösségimédia-felületeit. Ennek megfelelően változik, radikalizálódik a hangütés is. Gyakoriak például a tudatosan használt káromkodások, trágár kifejezések (ld. „lepkefing”, „szarból kell várat építeni” stb.), hogy az ezekbe csomagolt üzenetek minél nagyobb figyelmet keltsenek. Hiába ugyanis az óriási kormánypárti médiafölény, az elmúlt másfél év tapasztalata az, hogy a Fidesz súlya visszaszorult az átalakuló nyilvánosságban, a kormányzati üzenetek nehezebben jutnak el a közönséghez.
  • Célcsoportra fókuszáló kormányzati intézkedések. A felpörgő kommunikációval összhangban látványos kormányzati döntések is születnek, egy-egy kiemelt problémára vagy választói célcsoportra irányulóan. Ha úgy tetszik, újabb lendületet vett a választási osztogatás: a kedvezményes lakáshitel, a most hatályba lépő megemelt családi adókedvezmény vagy a kistelepülési önkormányzatoknak ígért ingyenes ingatlanátadás bejelentésével. Ezekből is látszik, hogy a saját tábor jól körülhatárolható csoportjainak (több gyermekes családok, nyugdíjasok, falvakban élők) elkötelezettségét igyekeznek erősíteni.
  • Orbán Viktor is jóval aktívabb. Figyelemre méltó a kormányzati kommunikációs offenzívában a miniszterelnök újrapozicionálásának kísérlete. Orbán Viktor szinte naponta ad nagyinterjúkat, a Hont Andrásnál kezdődött sorozatát folytatva a TV2-n, Lentulai Krisztián műsorában, majd különböző YouTube-csatornákon szerepelt. A Trump-kampányra emlékezetető gyakori szereplések során a miniszterelnök igyekszik minél személyesebbre venni a figurát. Bepillantást enged a kormányzati munka nehézségeibe, többet beszél magáról és politikustársairól, a mindennapok emberi oldalát igyekszik kidomborítani. Ez a tudatosság is jelzi, hogy a Fidesz elsődleges célja egyelőre nem az új szavazók megszólítása, hanem a hitében és elkötelezettségében meggyengült saját tábor megerősítése. A miniszterelnöknek egyébként nem ez az első újrapozicionálási kísérlete. Az első még tavaly történt, amikor a Orbán Viktor még kettlebell-edzésekkel is igyekezett felvenni a versenyt a nála fiatalabb és lendületesebb Magyar Péterrel. Ez a próbálkozás azonban gyorsan kifulladt. Az idei év elején jött a következő, amikor gazdasági repülőrajtot, jó híreket, hatékony kormányzást ígérve akart kompetenciát felmutatni. Ez a téves gazdasági helyzetértékelés miatt bizonyult öngólnak. Így most elérkezett a harmadik kísérlet, amikor a miniszterelnök egy a személyéhez jobban illő imázst látszik kialakítani: a tapasztalt, magabiztos, de a dilemmáit is megosztó és a közönségét önmagához közelebb engedő bölcs politikus képét. Kérdés persze, hogy 15+8 év kormányzás és 36 év folyamatos politikai pályafutás után lehet-e még megújulni, de ha jelenleg vitt szerepében Orbán Viktor önmagára talál, az komoly kihívást jelenthet az eddig töretlenül emelkedő Magyar Péter számára.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás