
Átláthatóbb névjegyzék a Political Capital és a TASZ kezdeményezése nyomán
Több mint tíz évig nem tudhattuk pontosan, mely országokban élnek a levélben szavazó magyar állampolgárok. A Political Capital (PC) és...
Korábban a kampánypénzek lenyúlása motiválta kamupártok alapítását, mára inkább a zavarkeltés, a megtévesztés lehet a fő motiváció. A kormánypárt egyszerre tiltja, tűri és támogatja a jelenséget.
Az RTL hétfői tudósítása nyomán újra előkerült a kamupártok ügye. Bár a Political Capital választási szakértőjét is megszólaltatták, a rövid összeállításba érthető okokból sok szempont nem férhetett bele, így az sem, hogy milyen evolúciója volt a kamupárt-jelenségnek az Orbán-rendszer éveiben.
Az egyik ismérve a kamupártoknak ugyanis az volt, hogy valójában nincs politikai ambíciójuk, a választáson való indulásuk célja nem más, mint hogy az államtól lenyúlható százmilliókat zsebre vágják. A Gattyán György nevével 2021 végén berobbant MeMo-nak azonban aligha ez a pár százmillió forint megszerzése volt a célja.
A másik kamupárt-ismérv, hogy a teljes ismeretlenségből tűnnek elő, jellemzően csak a jelöltállítási időszakban, honlapjuk, Facebook-oldaluk minimális életjeleket mutat, vezetőikről, jelöltjeikről semmit nem tudni, kerülik a nyilvánosságot. Gődény Györgyre ez 2018-ban még igaz lehetett, 2022-ben már semmiképp. Azóta viszont eltűnt a nyilvánosság szeme elől, s mivel a friss hírek szerint bár 2026-ban ismét indulna, egyelőre kerüli a nyilvánosságot, ami megint inkább a kamupárt-mintázatot követi.
Ma már jóval kevésbé körülhatárolható tehát, milyen jellemzőkkel írhatjuk le a kamupártokat, és ezt a MeMo útja is jól mutatja. A párt 2021. végi megjelenése nyilvánvalóan az el nem kötelezett kormányellenes szavazókat volt hivatott homályos üzeneteivel megtéveszteni, és 2022-ben sikerült is minden századik szavazatot megszerezniük. A 2024-es EP-választáson már csak 0,37%-ot gyűjtöttek be, de három településen is az általuk támogatott polgármester szerzett mandátumot. Ha ezt vesszük alapul, akár valódi politikai ambícióval rendelkező pártként is tekinthetnénk rájuk, közösségimédia-csatornáikon időről időre adnak is életjelt magukról, de ezzel inkább csak a kötelezőt hozzák, valójában nem váltak az országos politika tényezőjévé. A kormánypárttal való összejátszás sem bizonyítható, de a MeMo választási időszakokban való fel-, majd eltűnése egyértelműen a Fidesz számára kedvező forgatókönyv szerint zajlik, most már négy éve.
A választásokon átívelő kulcsfogalom tehát a megtévesztés. Leginkább akkor nevezhetünk egy politikai formációt kamupártnak, ha van okunk feltételezni, hogy valójában nem igyekszik a parlamentbe, de úgy csinál, mintha. A tényleges motiváció lehet az ellenzéki szavazók megosztása, vagy akár a névismertség erősítése, gazdasági haszonszerzés reményében (Gődény üzletének például vélhetően jót tett a politikai szcénában szerzett ismertsége).
Ami biztos, hogy jól láthatóan a Fidesz nem kívánta a kamupárt-jelenség összes kiskapuját bezárni. Ha lett volna ilyen szándéka – a Political Capital és a Transparency International 2013-as kezdeményezésének szellemében –, már régen csak kincstári kártyán lehetne hozzájutni az országos listák után járó kampánytámogatáshoz, a beszámolási kötelezettséget is megszigorították volna, esetleg a kampányszámla nyilvános vezetését is kötelezővé tették volna. Mindennek hiányában inkább az rajzolódik ki, hogy ellehetetleníteni nem, inkább csak korlátozni kívánták a kamupárt-jelenséget. Ha úgy tetszik, a kamupártok gombamód szaporodását tiltják, bizonyos kamupártok működését tűrik (esetleg kérnek tőlük egy szívességet, lásd A népszavazás intézménye az illiberális Magyarországon című tanulmányunk A kamupártok szerepe című alfejezetét), megint másokét támogatják (lásd a MeMo mellett például Zuschlag János esetét 2014-ből).
A jelenség aligha fog eltűnni 2026-ig, legfeljebb némileg megújult formában zavarnak majd be a kamuformációk a választási versengésbe. A kormányoldalnak minden korábbinál nagyobb szüksége lesz az ellenzéki túlkínálatra, és ha esetleg még a választási szabályokat is úgy módosítják, hogy az nagyobb mozgásteret biztosítson a létező és nem létező kispártok számára, akár még a 2014-eshez hasonló kamupártburjánzás is megismétlődhet.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Több mint tíz évig nem tudhattuk pontosan, mely országokban élnek a levélben szavazó magyar állampolgárok. A Political Capital (PC) és...
Az Orbán-rendszerben már megszokott, valódi demokráciában elfogadhatatlan módon, a bizottsági ülés előtt alig néhány órával lehetett megismerni a választási rendszert...
Az előzetes várakozásoknak megfelelően történelmi eredmény született az osztrák parlamenti választáson: a Szabadságpárttal (FPÖ) a második világháború óta először nyert...
A Fidesz az EP-választás során nemcsak a meglévő szavazóit kívánta mozgósítani, kifejezetten ambicionálta új választók meghódítását, és ez legalább 465...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!