Idén már több mint 3 milliárd forintot szórtak el magyar hirdetők a Meta felületein, de ezen a héten sokkal izgalmasabb kérdés, hogy hogyan vizsgázott a Google a politikai hirdetések betiltását követő napokban. Rosszul – remélhetőleg csak egyelőre.
Öntik a Meta-hirdetésekbe a pénzt a magyarok, amíg még lehet
A szeptember 14-20. közötti hét 308 millió forint értékű Meta-hirdetéseinek 93 százaléka köthető a kormányoldalhoz: a Fidesz pártszervezeteihez, politikusaihoz, a kormányzati irányítású proxyszervezetekhez, a kormányzati irányítású médiához és a kormányzati szervekhez. Az ellenzéki pártok, a független médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető együttesen is csupán 23 millió forintot költött a héten, ami az összes költés 7 százaléka. Az előző héten még ennél is többet, 313 millió forintot szórtak el a Metán politikai hirdetésre.
Ami a teljes 2025-ös évet illeti, a kormányzathoz és holdudvarához tartozó költések 2,66 milliárdot tesznek ki, míg a többi szereplő együttes költése is csak közelíti a 400 milliót. Az összes idei költés ezzel átlépte a 3 milliárd forintot, amelynek 87%-át állta a kormányoldal, 13%-át pedig mindenki más.
Ha szigorúan csak a Fidesz szervezeteinek és politikusainak éves költéseit nézzük, épp ezen a héten lépték át az egymilliárd forintot. Az ellenzéki pártok és politikusok összes költése ehhez képest mindössze 237 millió forintnál tart idén.
A Google kitette a behajtani tilos táblát, de vannak, akik átszivárognak
A Meta várhatóan október 6-án kapcsolja majd le a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban, a Google ezt már szeptember 22-én meglépte. Legalábbis elvileg, de előbb nézzük a 2025. január 1. és szeptember 22. között hivatalosan is politikaiként feladott hirdetésekre költött összegeket.
A Google-ön az utoljára elérhető adatok alapján idén 730 millió forintot költöttek a politikai hirdetők, ami azzal együtt is jelentős összeg, hogy a Meta felületein futott hirdetéseknek csak mintegy negyedét teszik ki. Az Orbán-rezsimhez köthető hirdetések részarányában nincs is eltérés a két platform között: a Google hirdetési cechjének is a 87 százalékát állták kormányzathoz köthető hirdetők. Még ennél is figyelemre méltóbb adat, hogy mindössze három hirdető fizette az összes hazai Google-hirdetés 61 (!) százalékát: a dobogó legfelső fokára a megafonos Apáti Bence fémjelezte Nemzeti Ellenállás Mozgalom állhat fel 260 milliós költésével, a Miniszterelnöki Kabinetiroda 117, a Fidesz pedig 71 millió forintért hirdetett idén.
A Google hirdetéstárában már csak az éppen futó hirdetések böngészhetők, azok is csak úgy, ha konkrét hirdetőkre keresünk rá. A politikai hirdetések leállásával egy időben ugyanis a Google elérhetetlenné tette a korábbi politikai hirdetések adatbázisát is, ellehetetlenítve ezzel az adatokat utólag feldolgozni kívánó elemzők, újságírók, szakértők munkáját. Mivel mi már korábban letöltöttük a politikai hirdetések globális gigaadatbázisát, legalább a korábbi hirdetések statisztikai adatai a rendelkezésünkre állnak, így van módunk a tiltás előtti és utáni adatok részbeni összevetésére.
Alaposabban megvizsgáltuk például azt a már szeptember 23-án kibukott esetet, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség Országgyűlési Képviselőcsoportjának a tiltás után is futottak (és ma is futnak) hirdetései. A Harcosok Óráját népszerűsítő, képi és videós elemeket tartalmazó kilenc hirdetés egyikét sem jelölte politikainak a Google. Jelentettük a hirdetéseket a vélt politikai tartalomra vonatkozó tiltás miatt, de ezeket a Google elutasította.
A kategorizáció pontosságát erősen megkérdőjelezi, hogy az arculatában és témájában hasonló kilenc hirdetést négy különböző kategóriába sorolta a Google:
Leginkább a videós tartalmak besorolásával gyűlt meg a baja. Ugyanaz a YouTube-videó fut például két különböző hirdetésben, s míg egyiket a „sport és fitnesz” kategóriába sorolta, a másikat a „munkahelyek és oktatás” alá.
Ez a kilenc videó mind futott már szeptember 22-e előtt is, de akkor sem politikai hirdetésként, tehát ennek a hibának nincs köze a tiltáshoz. Fontos adalék, hogy a Google-ön – a Metával ellentétben – korábban sem a hirdető jelölte meg, hogy az adott hirdetés politikai tartalmú vagy sem. Összegezve, az történt, hogy a Google által korábban politikainak tartott hirdetések valóban eltűntek, de azok a hirdetések, amelyeket – megítélésünk szerint tévesen – nem politikai kategóriába sorolt a Google, továbbra is futnak. Közülük látunk most kilencet, de jóval több is futhat még. Azt a két nappal ezelőtti következtetésünket tehát, hogy a kormányoldal már tesztelné, hogyan tud átcsúszni a Google szűrőjén, a mostani alaposabb elemzés nem erősítette meg, de nem is cáfolta.
Ha a Google a tiltással nemcsak mosni kívánja kezeit, hanem tényleg elkötelezett abban, hogy eltűnjenek a felületeiről a politikai hirdetések, sok erőforrást kell még raknia a tartalomszűrési eszközeinek fejlesztésébe. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a lakossági észrevételek, jelzések, amelyek a megjelenített hirdetéseknél vagy a hirdetéstáron keresztül tehetők meg.
Így számoltunk:
A 2024-es választási hirdetésfigyelő projektünk során kidolgozott módszertant alkalmazzuk a 2026-os országgyűlési választást megelőző időszakra is. 2025. január elejétől hetente letöltjük a Meta Hirdetéstár-jelentését, amely mindig a megelőző vasárnaptól szombatig tartó hétnapos időszakra összesíti a hirdetők és a hirdetett oldalak költéseit, forintra pontosan. A hirdetőkre vonatkozó nyers adatokat az általunk létrehozott kategóriákba rendezzük, majd összesítjük a költéseket. További interaktív ábrák, részletes módszertan, valamint az összes hirdető kategorizációja és összesített költése itt elérhető.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
Kétheti politikaihirdetés-figyelőnk és ellenségképzőnarratíva-elemzésünk negyedik része – 2024. március 24. – április 6. Március 24. – április 6. között...
Kétheti politikaihirdetés-figyelőnk és ellenségképzőnarratíva-elemzésünk harmadik része – 2024. március 10-23. 235 millió vs. 70 millió forint: az előbbit a kormányoldal...
Főbb megállapítások A 2024. februárban induló elemzéssorozatunk a Facebookon és a Google-ön futó politikai témájú hirdetések vizsgálatán alapul, amely során...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!