Azzal, hogy a Google lekapcsolta a politikai hirdetéseket, a korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg tényleg nem futnak hirdetései.
A Google-kategorizáció átláthatatlanul, érthetetlenül működik, ami azzal együtt is komoly kockázatokat rejt, hogy olykor vicces vadhajtásokba torkollik: Toroczkai László egy beszédét például a Home & Garden témába sorolta.
Ami a hirdetőket illeti, egyelőre úgy tűnik, nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül.
A Google nem várta meg a politikai reklámtevékenységekről szóló uniós rendelet október 10-ei hatályba lépését, és már szeptember 22-én lekapcsolta a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban. Ezzel biztosított magának szűk három hetet arra, hogy a számonkérhetőség napjáig, azaz október 10-éig tökéletesítse a feladott hirdetések kategorizációs és szűrési mechanizmusát.
A Google szeptemberi lépését követő gyorselemzésünkben néhány példán keresztül rávilágítottunk a techóriás politikaihirdetés-kategorizáló rendszerének hibáira. Azóta alaposabban megvizsgáltuk a hirdetéstárban elérhető, nem politikainak besorolt hirdetéseket, összevetettük őket a korábbi politikai hirdetésekkel, és azt találtuk, hogy a jelenség nem egyedi, sőt, még több csontváz esett ki a Google hirdetéstárából. Jelen elemzésben a szeptember 22-ét követő, de még az október 10-ét megelőző köztes időszakban tapasztalt problémákat tárjuk fel. A politikai hirdetésekkel kapcsolatos eddigi elemzéseink itt olvashatók.
Mit tett a Google?
Lekapcsolta a politikai hirdetéstárat. A politikai hirdetések leállásával egy időben a Google elérhetetlenné tette a korábbi politikai hirdetések adatbázisát is, ellehetetlenítve ezzel az adatokat utólag feldolgozni kívánó elemzők, újságírók, szakértők munkáját.
Korábban politikainak megjelölt hirdetéseket átsorolt más kategóriába. A jelenlegi, kizárólag nem politikai hirdetéseket tartalmazó hirdetéstárban számos olyan hirdetés található az elmúlt évből, amelyek a politikai hirdetések adatbázisában is szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy indulásukkor még politikai kategóriába sorolta ezeket a Google, de ma már más címke alatt szerepelnek. Erre az anomáliára nehéz más józan magyarázatot találni, mint azt, hogy a Google utólag, a politikai hirdetések kivezetésével egy időben felülvizsgált, és átsorolt bizonyos hirdetéseket valamilyen nem politikai kategóriába. A vizsgálatunkban szereplő négy párt hirdetéseinek mindegyikénél találtunk átsorolásokat az elmúlt egy évből. Az ebben az időszakban futott hirdetéseknek mintegy 60-70 százalékát sorolták át; ezek azok a hirdetések, amelyek most is megtalálhatók a hirdetéstárban, míg a fennmaradó hirdetések politikai jellegét vélhetően megerősítette a rendszer, ezért ezek már nem elérhetők. Nem derült ki számunkra, hogy miért volt szükség hónapokkal ezelőtt futott hirdetések besorolásának felülvizsgálatára, ahogy az sem, általános gyakorlat volt-e, hogy az elmúlt egy év hirdetéseit vizsgálták, és ha igen, akkor miért.
Milyen hibákra derült fény?
Politikai vakfolt, inkonzisztens besorolás. Az átsorolt hirdetések azt mutatják, hogy egyértelmű politikai reklámokat nem ismer fel a Google szűrési rendszere. Az új kategória meghatározása pedig gyakran nem konzisztens, azaz teljesen, vagy lényegét tekintve megegyező tartalmú hirdetésekhez eltérő témákat rendel. Ezek a hibák felvetik a szűrési rendszer megbízhatóságának kérdését. Vajon, ha a hirdető most újra elindítaná az átsorolt hirdetését, akkor a Google megadná a zöld lámpát, mivel nem tartaná politikainak a tartalmát?
Önbesorolási ellentmondás. A hirdetők gyakran ugyanazt a tartalmat a Meta és a Google felületein is reklámozták. Ez lehetővé tette, hogy összehasonlítsuk, mit gondolt a reklám feladója és a Google szűrője ugyanarról a tartalomról. (Fontos különbség volt a két techóriás gyakorlatában, hogy míg a Metánál feladott hirdetések esetében maga a hirdető jelölte meg, hogy a hirdetése politikai tartalmú volt-e vagy sem [majd a Meta szűrője ezt vagy átengedte, vagy visszadobta], addig a Google ezt sosem bízta a hirdetőre, saját hatáskörben ragasztotta a hirdetésre a politikai címkét.) Több alkalommal tapasztaltuk (a példákat lásd lejjebb), hogy a hirdető által (a Metán) politikainak minősített reklámhoz a Google valamilyen nem politikai témát rendelt. A politikai jelleg meghatározása tehát korábban sem volt mindig összhangban a platformok között.
Milyen sikereket könyvelhet el a Google tiltása?
A korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg egyáltalán nem futnak hirdetései, vagy ha igen, akkor azok – néhány kérdéses kivételtől eltekintve – nem politikai tartalmúak. A kivételek közé tartoznak a Miniszterelnöki Kabinetirodának a Fix 3%-os hitelt népszerűsítő hirdetései vagy a Megafon videói. (Ezekbe a tartalmakba belelátható ugyan a szavazási szándék befolyásolására való alkalmasság, tehát lehetne érvelni amellett, hogy ezek igenis politikai tartalmak, de ennek igazolása már a jelen elemzés kereteit szétfeszítő jogászkodást igényelne, ami elvinné a fókuszt.)
A kormányzati irányítású média szereplőinek aktív hirdetései is kerülik a direkt politikai tartalmat. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy az eddigi politikai hirdetők nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül. Ugyanakkor nincs teljes képünk arról, hogy más hirdetési fiókokon keresztül milyen hirdetések futnak, és hogy azok között vannak-e átcsusszanó politikai témájúak. Ehhez ugyanis a nem kifejezetten felhasználóbarát hirdetéstárban kellene keresgélni a lehetséges hirdetőkre vagy weboldalakra, és a szerencsére bízni azt, hogy megtaláljuk-e a problémás hirdetéseket.
Mi történt a pártok hirdetéseivel a tiltás után?
Módszertani kitérő: Mivel mi még időben (2025. szeptember 23-án) letöltöttük a Google politikai hirdetéseinek globális gigaadatbázisát, legalább a korábbi hirdetések statisztikai adatai a rendelkezésünkre állnak. Ezekből meghatároztuk azokat a hirdetőket, akik 2019-2025 között hirdettek politikai tartalmakat Magyarországon, majd megnéztük, hogy jelenleg milyen hirdetéseik láthatók az aktuális, kizárólag nem politikainak besorolt hirdetéseket tartalmazó hirdetéstárban. Vizsgálatunk során kiválasztottuk a jelentősebb, releváns hirdetőket, és egyesével megnéztük a hirdetéstárban jelenleg megtalálható hirdetéseiket. Ezek mind, a felhasználók számára ma már nem látható, korábban futott hirdetések. Az alábbiakban négy kiválasztott párt hirdetéseinek vizsgálata során tapasztaltakat mutatjuk be (a Fidesz és a Demokratikus Koalíció hirdetéseit teljes körűen, míg a Momentum és a Mi Hazánk hirdetéseit csak részleteiben dolgoztuk fel).
A kormánypárt volt a legnagyobb hirdető. A Fidesz az első hirdetés elindítása, 2021. május óta 591 millió forintot költött a 270 darab, a Google által politikainak jelölt hirdetésre.
A hirdetéstárban 2025. október 3-án 34 (nem politikai) hirdetés volt látható. Közülük 26 szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is. Ezeket tehát a Google átkategorizálta. A fennmaradó 8 hirdetés nem szerepel a politikai hirdetések között, ezeket tehát eredetileg sem politikainak sorolták be.
Az átsorolt hirdetések közül a legrégebbi már 2024 októberében is futott. Az azóta eltelt időszakban viszonylag kevés, 43 politikai hirdetés indult. Közülük 26-ot kategorizált át a Google. Ezzel az átsorolási arány 60%.
A hirdetések Google általi besorolt témái: Arts & Entertainment: 8; Internet & Telecom: 6; Law & Government: 6; Business & Industrial: 6; Autos & Vehicles: 5; Finance: 3.
Az alábbi, lapozható infografikán bemutatunk néhány jellemző példát a tapasztalt problémákra:
Bár a Demokratikus Koalíció csupán hetedannyit költött, mint a kormánypárt, a 86 millió forintos számlával így is a legtöbb pénzt elhirdető ellenzéki párt lett. Ezen az összegen 1109 hirdetés osztozott (a hirdetések fele a 2024-es választási kampány finisében futott, 2025-ben mindössze 23 darab hirdetés indult).
A hirdetéstárban október 6-án 30 nem politikai hirdetés volt látható. Ezek mindegyike szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, magyarán mind a 30 hirdetést átkategorizálta a Google. A legrégebbi, átsorolt hirdetés 2024 decemberében indult. Az azóta eltelt időszakban regisztrált 43 hirdetés közül 30-at sorolt át a Google, ami 70 százalékos átsorolási arányt jelent.
A hirdetések Google által besorolt témái: Finance: 19, Law & Government: 7, Hobbies, Games & Leisure: 2, Apparel: 1, Arts & Entertainment: 1.
Az alábbi, lapozható infografikán bemutatunk néhány jellemző példát a tapasztalt problémákra:
A Momentum 80 milliós költésével csak kevéssel marad el a DK-tól. A hirdetések száma is hasonlóan alakult, 1011 hirdetés osztozott ezen az összegen.
A hirdetéstárban október 7-én 72 nem politikai hirdetés volt látható. Ezek mindegyike szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, magyarán mind a 72 hirdetést átkategorizálta a Google. A legrégebbi átsorolt hirdetés 2024 decemberében indult. Az azóta eltelt időszak 96 politikai hirdetéséből 72-t sorolt át a Google, ami 75 százalékos átsorolási arányt jelent.
Az átkategorizálás során tapasztalt inkonzisztenciát a legjobban a Folytatják? – A kormányváltás rajtad múlik plakátsorozat hirdetései mutatják be.
A 13 hirdetést 4 nem politikai témába sorolta a Google: Business & Industrial: 8, Arts & Entertainment: 2; Food & Groceries: 2; Autos & Vehicles: 1.
A Mi Hazánk 597 politikai hirdetést futtatott, összesen 79 millió forintot költve ezekre.
A hirdetéstárban október 7-én mintegy 200 nem politikai hirdetés volt látható. Mindegyik legkésőbb szeptember 22-én lezárult. Átnéztük a legfrissebb 50 hirdetést, mindegyik szerepel a politikai hirdetések adatbázisában is, tehát a Google ezeket is átkategorizálta. Az 50 átsorolt hirdetés által lefedett időszakban 21 további politikai hirdetés is futott, amelyek kategorizációját nem írta felül a Google. A Mi Hazánk esetében tehát az átsorolási ráta 70% (az utolsó 71 politikai hirdetés alapján).
Az átkategorizálás indokolatlanságát és a besorolás inkonzisztenciáját jól szemléltetik Novák Előd interpellációinak videói. Egy parlamenti párt képviselőjének parlamenti felszólalásának a párt általi hirdetésénél egyértelműbb politikai hirdetést nehéz lenne elképzelni. A kategorizáció után pedig három eltérő, nagyon erőltetetten belelátható témát rendelt hozzájuk a rendszer. Az 50 hirdetés közül talán a leginkább félrekategorizált Toroczkai Lászlónak a celldömölki sághegyi Trianon-keresztnél elmondott beszédének hirdetése. Azt ugyanis a Home & Garden témába sorolta a Google.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
Kétheti politikaihirdetés-figyelőnk és ellenségképzőnarratíva-elemzésünk negyedik része – 2024. március 24. – április 6. Március 24. – április 6. között...
Kétheti politikaihirdetés-figyelőnk és ellenségképzőnarratíva-elemzésünk harmadik része – 2024. március 10-23. 235 millió vs. 70 millió forint: az előbbit a kormányoldal...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!