PC

A Political Capital elemzőinek és vendégszerzőinek blogja a hazai társadalmi, politikai folyamatokról és ezek nemzetközi összefüggéseiről.

választások

Az igazi kampány, ami nem látszik

12 nap múlva választunk, ilyenkor a politika az eddiginél is jobban mozgósítási versennyé egyszerűsödik, amelynek a legnagyobb része nyilvánosan nem is látható. Kampányelemzés.

  1. A politikáról szóló közbeszédben sokszor kizárólag kommunikációs versenynek tűnik a választási kampány. Az elemzésekben is túl nagy hangsúlyt fektetünk a beszédekre és az ígéretekre, a teljesítményt pedig hagyományosan a „Ki kit szólít meg?” és a „Kinek népszerűbbek, közérthetőbbek az üzenetei?” kérdések alapján ítéljük meg. Ehhez képest kevesebb figyelmet kapnak a felszín alatti tényezők: a kampányszervezet ereje, a helyi jelöltek és az aktivisták munkája, vagy az adatbázisok alapján történő mozgósítás. Ezek sem függetlenek persze a kommunikációtól, hiszen a mozgósítás során is mondani kell valamit a választóknak. Ebben a vonatkozásban azonban az üzenet jelentősége eltörpül a mozgósítást végző kampánygépezet erejének jelentősége mellett, a lényeg, hogy a választás napján ki hány választópolgárt tud kézen fogni a saját táborából, és elvinni szavazni.
  2. A mozgósítási gépezet felértékelődését a politikai polarizáció is magával hozza. Az idei választáson a kétezres évek elejéhez hasonlóan két nagy tömb áll szemben egymással, van még egy pár százezer fős választói réteg, akiket főként a Mi Hazánk Mozgalom és a Kétfarkú Kutyapárt vihet el, ezen kívül pedig csak egy rendkívül szűk csoport marad, akik feltehetően az utolsó pillanatban fognak csak dönteni. Így a két nagy politikai erő alapvetően azon versenyzik, hogy sajátjait minél nagyobb számban elvigye, az ellenfél híveit pedig otthon tartsa, új választók megnyerésére ebben a szakaszban már aligha van lehetőség.
  3. A Fidesz hosszú évek óta kiépítette a maga mozgósítási gépezetét. Nemrég az Átlátszó birtokába került egy táblázat, amelynek tanúsága szerint a Fidesz minden településre kiterjedő statisztikát készít a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei 5. számú országgyűlési egyéni választókerületben Hörcsik Richárd, fideszes parlamenti képviselő szavazóiról és támogatóiról. A helyi fideszes polgármestereknek, önkormányzati képviselőknek és aktivistáknak ki van adva egy irányszám, amit helyben, településenként kell hozniuk. Ez az a módszer, amiről a kormányoldal nyilvánosan nem beszél, de az egész országban alkalmaz, a jelentősége pedig jóval nagyobb, mint egy-egy nyilvános kommunikált kampányüzenetnek.
  4. Az ellenzéki oldalon szintén kiadták az utolsó hetekre a jelszót, miszerint minden ellenzéki szavazó győzzön meg még három embert a kormányváltás érdekében. Emellett a Fideszhez hasonlóan telefonon, sms-ben és levélben is emlékeztetik a saját tábor tagjait arra, hogy ne felejtsenek el részt venni a választáson. A választás végeredményét jelentősen fogja majd befolyásolni az, hogy ezen a téren az ellenzék – például az előválasztás tapasztalataira is építve – fel tud-e nőni a kormánypárt szervezetéhez a választás előtti utolsó pár napban.
  5. A hazai választási rendszer keretei között az egyéni választókerületi rendszer is fontos színtere a mozgósítási küzdelemnek. Ezen a téren nagy különbségek lehetnek a választókerületek között, mind a kormánypárti, mind az ellenzéki oldalon. Az eredményt erősen meghatározza majd, mennyire látható egy jelölt a kerületben, hány aktivistája járja az utcákat, hány szórólap kerül a postaládákba és hány ajtón kopogtatnak be az utolsó két hétben. Mivel a szervezeti erőforrásokat, a médiaviszonyokat és a központi kampány erejét tekintve jelentős hátrányban van az ellenzék, elsősorban épp a helyi jelöltjeinek aktivitásában reménykedhet. A 106 körzet döntő többségében ugyanis a jelöltek túl vannak egy előválasztási kampányon, nem a választás előtt pár héttel jelentek meg a választókerületekben, márpedig ez lényeges különbség 2014-hez és 2018-hoz képest.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás