Kommunikációs trükk, hogy a különleges jogrend megszüntetése cáfolná a kormánnyal szembeni nemzetközi és hazai kritikákat. A koronavírus-járvány visszaszorulása után a veszélyhelyzet június 20-ára várható feloldása és a felhatalmazási törvény ezzel egyidőben történő hatályvesztése ugyanis nem jelenti azt, hogy az Orbán-kormány ne használta volna ki további hatalomkoncentrációra a járvánnyal összefüggő rendkívüli helyzetet.
Tartósak maradnak:
a kormány feletti alkotmányos és parlamenti kontrollt tovább gyengítő közjogi változások,
a kormányközeli gazdasági szereplők befolyását és ezáltal a kormánypárt gazdasági hatalmát növelő lépések,
az ellenzéki vezetésű önkormányzatok pénzügyi ellehetetlenítését szolgáló intézkedések,
a kritikus hangok elfojtását szolgáló intézkedések.
1. Közjogi lépések
A magyarországi autoriter hatalomgyakorlást erősítő intézkedéseket nem elsősorban a felhatalmazási törvény keretében hozta meg a kormánytöbbség: az csak paravánként szolgált, amely mögött magasabb fokozatban folytatódott a jogállamiság és a kormány feletti kontroll rombolása. Ezt világosan mutatja a különleges jogrend visszavonásának módja is – ahogy azt a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), a Magyar Helsinki Bizottság és az Amnesty International Magyarország közös elemzése is jelzi.
A „veszélyhelyzet megszüntetéséről” szóló T/10747-es törvényjavaslat szerint lényegében maga a kormány dönt a különleges jogrend kivezetéséről. A javaslat határidőt nem ad, a pontos naptári napot a miniszterelnök határozza meg.
Az átmeneti intézkedésekről szóló T/10748-as törvényjavaslat szerint a kormány, a parlamentet megkerülve, az országos tisztifőorvos javaslatára – miniszteri előterjesztés után – egészségügyi válsághelyzetet rendelhet el. A tervezet szerint ezt akkor teheti meg, ha nemzetközi horderejű közegészségügyi-járványügyi szükséghelyzet, az emberek életét, testi épségét vagy az egészségügyi ellátást veszélyezetető körülmény következik be. Ebben az alkotmányban nem szabályozott helyzetben hozott rendeletek esetében még az a garancia sincs meg, hogy bizonyos idő eltelte után hatályukat veszítenék. Ez lényegében tehát a parlamenti kontroll tartós kiiktatását jelentené.
A katasztrófavédelmi törvényt ugyancsak módosítaná a T/10748-as törvényjavaslat. Eszerint, ha veszélyhelyzetben nem elégségesek a katasztrófavédelmi törvény által körülhatárolt intézkedések, akkor a kormány bármilyen más intézkedést meghozhat – lényegében bármit, amit jónak lát. Ez az alkotmányos kontroll tartós kiiktatását jelenti.
2. Gazdasági lépések
A Corruption Research Center Budapest (CRCB) legfrissebb jelentése azt mutatja, hogy a járvány okozta válság időszakában minden korábbinál több közpénz áramlott az Orbán-közeli gazdasági szereplők vállalkozásaihoz.
Ezek a cégek idén 74 közbeszerzésen győztek április végéig, összesen 253 milliárd forint állami megrendelést elnyerve. Ez az összes közbeszerzésen elköltött idei pénz 27 százaléka, ami új rekord, ahogy az is, hogy a csoport győzelmeinek 68 százalékában egyedül indult a pályázatokon.
Más cégek nem voltak ilyen szerencsések. A kiskereskedelmi szektorban a kormány a veszélyhelyzet időszakában bevezette, majd állandósította a kiskereskedelmi különadót, azaz nemcsak a veszélyhelyzet végéig szednék be, hanem utána is. A most benyújtott 2021-es költségvetési törvényjavaslatban már jövőre is be van tervezve ez az adó, amely 54 milliárd forinttal vágja meg a szektort. A kormány szerint a cél az, hogy az egyensúlyjavító adóintézkedések terhét ne a lakosság, hanem azon szereplők viseljék, amelyek erre képesek, és amelyek a járványt megelőző időszakban kiemelkedő nyereségre, jelentős piaci fölényre tettek szert. Ugyanez az érv a közbeszerzéseket sorra nyerő vállalatok esetében nem merült fel.
A kínai hitelből finanszírozott, felfoghatatlan nagyságrendű, mintegy 750 milliárdos Belgrád-Budapest-vasút megépítéséből a kínaiakon kívül csak a kivitelezésben résztvevő Orbán Viktor-közeli üzleti csoportok profitálnak. A projekt dokumentációját is a pandémia leple alatt titkosították.
Bár elvben már a kormány április elején bejelentett gazdaságvédelmi akciótervében is szó volt arról, hogy a kormány „megvédené” a magyar vállalatokat attól, hogy külföldiek vásárolják fel vagy szerezzenek bennük tulajdonrészt – ún. tőkebevonással –, az erről szóló kormányrendeletet végül május 25-én jelentették meg. Mindez csökkenti az érintett vállalatok értékét, miközben a kormányközeli gazdasági szereplők további terjeszkedését készítheti elő egyes stratégiai szektorokban.
3. A helyi önkormányzatok mozgásterének szűkítése
Az önkormányzatok a 2019-es önkormányzati ellenzéki győzelmek miatt a politikai alternatívaképzés terepei lettek. Orbán Viktor ezért a veszélyhelyzetre hivatkozva először közjogilag, egyeztetés nélkül próbálta elvonni a polgármesterek jogait. Miután ez a kormányoldalon is feszültséget generált, a döntést visszavonta, hogy aztán pénzügyi eszközökkel próbálja korlátozni főként az ellenzéki vezetésű önkormányzatok mozgásterét.
Az önkormányzatoknak a veszélyhelyzetben a szociális alapszolgáltatásokat (házi segítségnyújtás, idősellátás, családgondozás, támogató szolgálat, étkeztetés stb.) jelentősen ki kellett terjeszteniük a kormány által rájuk ruházott többletfeladatok miatt. Ehhez azonban plusz forrást nem biztosított a kormány, holott az alapszolgáltatások teljes költségét eddig sem fedezte az állami normatíva.
Ugyanakkor a járvány elleni védekezésre hivatkozva forrásokat vont el a kormány az önkormányzatoktól. Először ideiglenes intézkedésként magához vonta a gépjárműadóból befolyó, illetve részben már befolyt bevételeket. A parkolási díjak eltörlésével is megrövidítette az önkormányzati büdzséket, az idegenforgalmi adót pedig az év végéig felfüggesztette. A 2021-es költségvetési törvényjavaslatból kiderül, hogy a gépjárműadó jövőre is teljes egészében a központi költségvetéshez folyik be. Ezek az elvonások minden önkormányzatot egyformán sújtanak.
Vannak azonban olyan elvonások, amelyek politikai alapon történő szelektálást tesznek lehetővé. Ilyen, hogy a kormány egyes településeken különleges gazdasági övezeteket jelölhet ki, úgy, hogy az övezetbe tartozó ingatlanok tulajdonjoga és a helyi adók a kormánypárti többségű megyei önkormányzatokhoz kerülnek. Ez már megtörtént a gödi Samsung-gyárral, ahogy egyes önkormányzatok központi fejlesztési pénzektől való megfosztása is, a járvány elleni védekezésre hivatkozva: 1,1 milliárd forintot vontak el Budapest 8., 400 milliót Budapest 9. és 100 milliót Budapest 7. kerületétől. A sor bármikor folytatódhat.
4. Kormánykritikus hangok elhallgattatása
Az Orbán-kormány militáns retorikájának célkeresztjében a járvány kezdete óta az ellenzéki szereplők állnak, a felhatalmazási törvény sürgősségi tárgyalásának meg nem szavazása miatt pedig azzal vádolta az ellenzéket, hogy „a vírus oldalára állt”. Kiemelten támadta a kormány Karácsony Gergely főpolgármestert, akit egy budapesti idősotthonban történt relatíve sok megbetegedés miatt az egész járvány felelősének próbált beállítani a kormányzati propagandagépezet. A retorikán túl a kormánykritikus hangok elfojtása konkrét intézkedésekben is testet öltött.
A politikán való spórolás populista szlogenje mögött megfelezték a pártok központi támogatását, amely az ellenzék számára komoly érvágás, míg a Fidesznek nem tétel (lásd a 2. Gazdasági lépések című pontot). Az államtitkári fizetéseket közben 35%-kal emelték.
A kormány egyes intézkedései ellen tiltakozva Hadházy Ákos és Szél Bernadett független ellenzéki országgyűlési képviselők több autós tüntetést is szerveztek. A demonstrálók azonban egyre nagyobb pénzbírságokat kaptak a rendőrségtől a közlekedési és a járványügyi szabályok állítólagos megsértése miatt.
A rémhírterjesztésre vonatkozó jogszabály szigorítása a veszélyhelyzetben szintén illeszkedett a kormánykritikus ellenzék és a szabad sajtó fenyegetésére alkalmas intézkedések sorába. A hatalompolitikai szándékot jól jelezte, hogy a kormányzati nyilatkozatok és a kormány által irányított média egyes tudósításai nem annyira a tényleges álhíroldalak ellen irányultak, hanem sokkal inkább a független sajtóorgánumokat vádolták meg rémhírterjesztéssel. A sokat vitatott törvény lehetővé tette azt is, hogy rémhírterjesztőknek állítsanak be olyanokat, akik eltérnek a kormányzati kommunikációtól, és nem hivatalos egészségügyi adatokat, tapasztalatokat is közöltek. Májusban gyors egymásutánban két embert is előállított a rendőrség rémhírterjesztésre hivatkozva, mint kiderült, indokolatlanul. A megfélemlítő rendőrségi vegzálást a kormány részéről Varga Judit igazságügyi miniszter annyival kommentálta, hogy „csak az nem hibázik, aki nem dolgozik”. A rémhírterjesztésről szóló jogszabály is fennmarad, de annak tényállási elemét csak a különleges jogrend idején lehet majd alkalmazni, azaz egy a kormány döntése alapján előálló újabb veszélyhelyzetben bármikor visszahozható.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Megosztás
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel
A Political Capital üdvözli, hogy a kormány szuverenitásvédelmi javaslatcsomagot készül a parlament elé terjeszteni, mert úgy véljük, valóban egyre több...
Jogosan merül fel a kérdés, hogy a megtévesztő információk látszólag végtelen tengerét mennyire lehet képes megtisztítani a véges számú tényellenőrök...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!