Így változik a Fidesz szavazótábora
A Fidesz az EP-választás során nemcsak a meglévő szavazóit kívánta mozgósítani, kifejezetten ambicionálta új választók meghódítását, és ez legalább 465...
Orbán Viktor évek óta igyekszik rendszerének befolyását kiterjeszteni nemzetközi szinten is. A kormány jelentős összegeket fordít külföldi PR-kampányokra és politikai hirdetésekre, Washingtontól Brüsszelig lobbistákat fizet, médiát vásárol, a diplomáciai kapcsolatok építésén túlmutató intézményeket hoz létre, más országok választásait próbálja befolyásolni, itthon pedig „Brüsszel elfoglalását” hirdeti. Hogy mindennek mi a hozadéka a Fidesz számára Magyarországon, arra több példát is láthattunk az elmúlt időszakban, legélesebben talán a Robert Fico elleni merénylet hazai tálalása kapcsán. Nem pusztán arról van szó, hogy a Fidesz nemzetközi szövetségeket épít a miniszterelnök világmegváltó terveinek végrehajtása érdekében, hanem arról is, hogy ezek által a hazai választások tétje is felsrófolható a kissé fáradni látszó saját tábor szemében.
A Fidesz kampánya és a Robert Fico elleni merénylet
Az Orbán-kormánynak fontos, hogy legyenek szövetségesei az Európai Unióban (ahogy infografikánk is mutatja), ezért évek óta dolgozik az „euroszkeptikus internacionálé”, azaz a populista radikális jobboldali és szélsőjobboldali pártok széleskörű együttműködésének megteremtésén, az európai „rendszerváltásban” bízva. Ha érdekei mégis úgy kívánják, baloldali erőkkel is összeáll, tavaly például Fico pártjának (Smer) a győzelmét is több eszközzel segítette. A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda épp akkor hirdetett egy a migráció veszélyeiről szóló videót Szlovákiában, amikor az ottani választási kampány idején nagyobb számban érkeztek illegális migránsok Szlovákiába Magyarország felől. A szlovákiai magyarok körében fogyasztott magyar állami média is alig burkoltan kampányolt Fico mellett. Szijjártó Péter külügyminiszter pedig személyesen is járt Szlovákiában a kampány idején, igaz, hivatalosan csak azért, hogy a Szövetség nevű magyar pártot népszerűsítse.
Ezek után a magyar kormányzati köröket is sokkolhatta, hogy nemrég súlyos merényletet követtek el az azóta már miniszterelnök Fico ellen. Ez azonban egy percig nem akadályozta őket abban, hogy a most zajló hazai választási kampányban eladható terméket faragjanak az Orbán Viktor „barátja” elleni támadásból.
A kegyelmi botrány február eleji kirobbanása óta defenzívába szorult Fidesz ugyanis a szlovákiai merényletben látta meg a lehetőséget a politikai kezdeményezés visszaszerzésére. A kormánypárti kommunikációs gépezet egy félrefordításra alapozva rögtön álhíreket kezdett terjeszteni a merénylőről, beillesztetve a szlovákiai eseményeket a magyarországi kampányába.
A kormányzati kommunikáció a Fico elleni merénylettel kapcsolatban végső soron azt sugallja, hogy nem csupán a „békepárti” vezetők vannak veszélyben, hanem az őket megválasztók is. Ezzel az egzisztenciális félelemkeltéssel, a háborúval való folyamatos riogatással igyekeznek mozgósítani az utóbbi időben kevésbé aktív fideszes szavazótábort az európai parlamenti és az önkormányzati választásokra, azt üzenve, hogy szó szerint az életük múlhat a szavazáson. A háború és a béke közötti választásra egyszerűsített voksolás pedig eredményesnek látszik.
A kampány utolsó heteire stabilizálódott a Fidesz helyzete. Úgy tűnik, az elmúlt hét súlyos botrányai, az orosz hekkertámadás ügye és a Sulyok Tamás köztársasági elnökről előkerült információk már nem kényszerítették védekező szerepbe a kormánypártot, és Magyar Péter hirtelen erősödő pártja sem tűnik képesnek arra, hogy megbontsa a fideszes törzstábort. Márpedig a kormánypárti kampány csak rájuk koncentrál, továbbra sem törekszik nem elkötelezett választók megszólítására, de a sajátjait egytől egyig el akarja vinni szavazni június 9-én, ezért nagyon fontos a tét emelése.
NATCON, CPAC és az „elnyomott” Fidesz mítosza
Nem a szlovák miniszterelnök elleni merénylet persze az egyetlen nemzetközi téma, amit a Fidesz használt az idei kampányban. A háború és béke szembeállítása vagy „Brüsszel elfoglalásának” ígérete olyan keret, amely igényli azt, hogy a kormánypárt ne ragadjon le a hazai témáknál.
A Fidesz itthon szinte mindent elért, az Orbán-kormány hatalmának alig van korlátja, az elmúlt időszak gyengélkedései ellenére is dominálja a hazai nyilvánosságot. Ebből következően nehéz saját táborát 14 év után újra és újra bemozgatni. A nemzetközi szintre emelt tétek és küzdelem ebben segíthet. Ahogy korábbi tanulmányunkban írtuk, az Orbán-rezsim nemzetközi építkezésének stratégiai célja ennyiben is inkább belpolitikai fókuszú: a rendszer hosszú távú fennmaradásának biztosítéka.
További elemzéseinkért látogasson el a Political Capital honlapjára.
A Fidesz az EP-választás során nemcsak a meglévő szavazóit kívánta mozgósítani, kifejezetten ambicionálta új választók meghódítását, és ez legalább 465...
Itthon hozta a kötelezőt, mégis kudarc a választás a Fidesz számára A választási eredmények nyomán aligha rendül meg rövid távon...
Mivel az önkormányzati választás különböző szinteken zajlik, jellemzően az összes politikai erő találni szokott olyan aspektust, amely mentén győztesnek kiálthatja...
Az önkormányzati és az európai parlamenti választáshoz közeledve sem a kormány-, sem az ellenzéki oldal nincs túl jó állapotban. Ha...