
A fiatalok politikailag aktívabbak, de sérülékenyebbek az álhírekkel szemben
Nem K. Endre és nem is Magyar Péter hatására kezdtek a fiatalok újra közéleti kérdésekkel foglalkozni, már korábban megtalálták/kitermelték azokat...
A modern dezinformáció természete, hogy nem a meggyőzésre, hanem az elbizonytalanításra törekszik. Részben az ilyen típusú dezinformációnak, részben pedig a sajtóba és más tudástermelő intézményekbe vetett bizalom csökkenésének a következménye, hogy mind többen kérdőjelezik meg az objektív, ellenőrizhető tények létezését. Ez a bizonytalanság pedig összefügg azzal is, hogy ugyanazon jelenségre létezhetnek egymást logikailag kizáró „alternatív tények”. Friss kutatásunkban a tények létezésével és megismerhetőségével kapcsolatos erősödő kételyre fókuszáltunk.
A tényrelativizmus terjedése összefügg azzal a nyomasztó érzéssel, amely szerint a rendelkezésre álló egyre több és egymásnak gyakran ellentmondó információk közepette nehéz kiválasztani a leginkább relevánsat vagy a tényeknek megfelelőt. A Covid-járvány, Oroszország ukrajnai inváziója, az Izrael és a Hamász közötti háború csak erősítették ezt az érzést a közvéleményben. Az egyre több adat pedig erősíti az információs zajt, illetve az ezzel járó információs bizonytalanságot és a manipulálhatóságot. Míg a klasszikus propaganda részben az információ mennyiségének csökkentésére és forrásainak szűkítésére törekszik, a modern dezinformáció célja, hogy az információval való elárasztás révén keltsen zavart. Az álhírek és az összeesküvés-elméletek viszont azt ígérik, rendet vágnak a káoszban, és megmutatják a versengő magyarázatok közül a „valódit”, amit el akarnak előlünk titkolni.
Éppen ezért éreztük fontosnak, hogy megnézzük a tények létezésével és megismerhetőségével kapcsolatos egyre erősödő kételyeket, vagyis a tényrelativizmust közelebbről is. Reprezentatív közvélemény-kutatás segítségével a következő kérdésekre kerestük a választ:
Kutatásunk főbb megállapításai:
Az adatfelvételét az Inspira Research kutatóintézet 2023. március 24. és április 11. között végezte 1000 fős, nemre, korra, iskolai végzettségre és településtípusra nézve reprezentatív mintán, személyes lekérdezéssel.
A teljes tanulmány itt elérhető (.pdf, 503KB).
A tanulmány a HDMO (Hungarian Digital Media Observatory, azaz a Magyar Digitális Média Obszervatórium) nevű projekt keretében készült.
További elemzéseinkért látogasson el a Political Capital honlapjára.
Nem K. Endre és nem is Magyar Péter hatására kezdtek a fiatalok újra közéleti kérdésekkel foglalkozni, már korábban megtalálták/kitermelték azokat...
A V4-országokban a civil szervezetek működését az orosz-ukrán háborúhoz kapcsolódó társadalmi kifáradás, a szervezetekkel szembeni közöny vagy az erőforrások általános...
Nem lankad a közösségimédia-platformok ereje, ezt a 2024-es európai parlamenti választások is világossá tették. A Lakmusz, a Mérték Médiaelemző Műhely és...
A 2024-es év az első olyan, amikor a mesterséges intelligencia forradalom komoly hatást gyakorol(hat) akár kétmilliárd ember választói viselkedésére is....