A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
Az Egyesült Államok és az Európai Unió között formálódó szabadkereskedelmi megállapodás, közismert nevén a TTIP, egyre több figyelmet kap Európában, annak ellenére vagy épp amiatt, hogy a tárgyalások az amerikai elnökválasztás közeledtével lassulni látszanak. Rengeteg szó esik a megállapodás egyes részleteiről, egy fontos részlet mégis elsikkadni látszik, jelesül, hogy a szerződés aláírása és ratifikálása milyen hatással lehetne az EU-n belüli kohézióra? A kérdés nagyon fontos, több szempontot vet fel, amelyek mindegyike releváns az EU és tagállamainak jövője szempontjából. Állandó szerzőnk, CSEHI RÓBERT közgazdász, politológus ezt a kérdéskört járta körül elemzésében.
Az első, és talán legkézenfekvőbb vetület a gazdasági kohéziót érinti. Milyen hatással lesz a TTIP (Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerség) az EU-n belüli gazdasági felzárkózásra? Érdemes onnan kiindulni, hogy a szabadkereskedelmi és befektetési tárgyalások a válság időszakában kezdődtek meg, és nem titkolt szándéka volt a feleknek, hogy az atlanti térség mindkét oldalán gazdasági fellendülést generáljanak. Az EU egy egyre inkább leszakadó dél-, és kelet-európai régióval nézett szembe, ahol a munkanélküliség, az eladósodottság párosult egy lassuló gazdasági teljesítménnyel, és helyenként a pénzügyi szektor megingásával. Ugyan a válság és a szabadkereskedelmi megállapodások gazdasági természete eltérő, mégis az elemzések egy része (pl. Bertelsmann Stiftung és az Ifo által készített jelentés) arra mutat rá, hogy a dél-európai országok lehetnek a legnagyobb nyertesei a TTIP-nek, ahol az átlagot meghaladó gazdasági növekedésre és munkahely-bővülésre számítanak. A várakozások tehát gazdasági felzárkózást prognosztizálnak az EU-n belül, legalábbis ami a déli országokat illeti.
A helyzet természetesen ennél bonyolultabb. A sok tényező közül érdemes kiemelni, hogy a szabadkereskedelmi megállapodásnak nem csupán kereskedelem-teremtő, piacbővítő hatása van, de érvényesül a kereskedelem-elterelés is, amely azzal jár, hogy az EU-n belüli országok egymás felé irányuló kereskedelme visszaeshet, mivel az európai termékeket amerikaival helyettesítik. Ugyan ez a hatás a különböző szektorokban, a különböző tagállamok viszonylatában más és más, a kohézióra való negatív hatását nem érdemes túldimenzionálni. Jóllehet az amerikai kereskedelmi érdekeltség növekedése negatívan hat az Európán belüli kapcsolatokra, a kereskedelem volumene, mely az EU-s tagországok között zajlik, még mindig jelentősen meghaladja majd az amerikai partner felé irányulóét. Az európai egységes piac marad a legfontosabb piac az EU-s tagországok számára még egy széleskörű TTIP ratifikálása esetén is. Ehhez persze nagymértékben tud hozzájárulni, ha egy fontos feltétel is megvalósul, amely átvezet minket a gazdasági-politikai kohézió mezsgyéjére.
A TTIP a vámok és nem-vámjellegű korlátozások leépítésével rengeteg szektorban növelni fogja a versenyt. Hogy az EU gazdasági kohéziója biztosítva legyen, és minden tagállam nyertese lehessen a megállapodásnak, elengedhetetlen, hogy a versenyképesség növelése európai projektté váljon. Ha lesznek leszakadók, az EU kénytelen lesz regionális és egyéb fejlesztési alapokból finanszírozni a felmerülő ’költségeket’, ezért sokkal fontosabb egy proaktív megközelítés, amelynek jelei már látszanak az európai döntéshozatal szintjén. Már a korábbi, a válság során hozott intézkedések is, mint pl. az Euró Plusz Paktum, hangsúlyt helyeztek a versenyképesség növelésére, de a 2015 júniusában kiadott öt elnök (Európai Bizottság, Európai Tanács / Euró Csúcs, Eurocsoport, Európai Központi Bank, Európai Parlament) által jegyzett nyilatkozat egy konkrétabb javaslatcsomaggal állt elő. Hangsúlyozva az EU-n belüli konvergenciát, az euró övezeten belül Versenyképességi Hatóságok létrehozását irányozták elő, amely jelzésértékű, és kiemelten fontos szerepet töltene be a kereskedelemben is, hiszen a munkaerő-hatékonyságot és a bérek ezzel kapcsolatos mozgását monitorozná egy komparatív rendszerben. Az Európai Szemeszter ilyen irányú bővítése csak egy lépés, amelyet a munkaerőpiac, a vállalkozói környezet és az adópolitika terén bevezetett egyéb sztenderdek segítségével igyekeznének tovább erősíteni. További kulcsfontosságú terület lesz az oktatás, amely a versenyképesség növelésében kulcsszerepet játszik majd, és várhatóan egy Juncker-csomaghoz hasonló intézkedés alapozza majd meg. Az európai szintű intézkedések persze nem váltják ki a tagállami kormányok által hozott döntéseket, így szorosabb koordinációra lesz szükség, amelynek egyik kulcsa lehet a már említett Versenyképességi Hatóságok felállítása. A TTIP várhatóan nagyban hozzájárul a folyamat felgyorsulásához, és ezáltal az európai egység növekedéséhez.
Itt érdemes utalni még olyan konkrét területekre, mint a pénzügyi szabályozások koordinációja, amely nagy vitákat generál a tárgyalásokon, de könnyedén hozzájárulhat a Tőkepiaci Unió (Capital Market Union) létrejöttéhez, amely a Bizottság napirendjén van. Egy másik fontos kérdés lehet az energiapolitika, ahol egy esetleges megállapodás növelheti az EU-n belüli energiabiztonságot, ezáltal hozzájárulva a további kohézióhoz. További konkrét kérdés a Brexit ügye is. Obama elnök legutóbbi látogatásán is nyilvánvalóvá tette az angol fél számára, hogy amennyiben kilépnek ez EU-ból, úgy a szabadkereskedelmi tárgyalási partnerek között az utolsó helyre sorolódnak, mivel az USA regionális nem pedig bilaterális megállapodásokban érdekelt. Hogy ez mennyire befolyásolja a választókat a nyáron, kérdéses, de az biztos, hogy komoly ütőkártyát jelent az európai vezetők kezében, akik a Brexit ellen kampányolnak.
Politikai értelemben persze nem csupán a tagállamok közötti kohézió számít, hanem az európai intézmények közötti szoros együttműködés, amely a válság során sokszorosan felnagyítódott. Már az öt elnök nyilatkozata is jelzésértékű, de ha a TTIP tárgyalási folyamatot nézzük, észrevehető, hogy a Bizottság, a Tanács és az Európai Parlament együttműködése meghatározó. A Tanács megadta a tárgyalási mandátumot a Bizottságnak, a parlament pedig folyamatosan monitoroz, és az ombudsman segítségével elérte, hogy a folyamat egyre átláthatóbb legyen, amely kulcseleme az intézmények közötti kohéziónak. Ehhez a folyamathoz a tárgyalásokért felelős biztos, Cecilia Malmström is nagyban hozzájárult nyitottságával és kooperációra való hajlandóságával. A TTIP ebből a szempontból jól illeszkedik a mostani intézményi dinamikába, amelynek végkimenetele egyelőre kérdéses. Azt azonban érdemes megemlíteni, hogy a transzatlanti kapcsolatok ilyen irányú szorosabbá válása az EU globális szerepét is tovább emelné, amely szintén pozitív hatással lenne a belső kohézióra.
Ami a társadalmi kohéziót illeti, itt a legbonyolultabb a kérdés. Paradox módon a TTIP negatív mobilizáció által hozta össze Európa lakosságát; 2015 végére több mint három millióan írták alá azt az európai polgári kezdeményezést, amely a TTIP tárgyalások felfüggesztésére hívja fel a Bizottságot. Ugyan jogilag a kezdeményezés nem állja meg a helyét, mindenképpen azt jelzi, hogy van egyfajta ellenállás a lakosság körében a megállapodás irányába. A kérdés az, hogy mit tesznek az egyes tagállamok és a Bizottság, hogy ezt az ellenállást támogatásra fordítsa, vagyis miként képes saját álláspontjáról meggyőzni a tüntetőket elmagyarázva a kérdéses pontokat, megnyugtatva a kételkedőket. A probléma nem az, hogy az emberek egy része ellenzi a megállapodást, hanem ott, hogy sok esetben túlzottan óvatosak. Ahogy Pascal Lamy, a WTO volt vezetője vélekedett: „Ha Németország a TTIP ellen megy, az nem azért van, mert protekcionista, hanem csupán mert óvatos”. Ez az óvatosság indokolt, és kulcsa lehet az európai kohézió további növelésére, amely a közös értékeink, sztenderdjeinek védelmében épülne fel, amolyan járulékos következményként. Fontos azonban, hogy a közös értékek érdekében való közös fellépést a negatív mozgósításból a pozitívba miként képesek az intézményi résztvevők átlendíteni.
A TTIP Európán belüli kohézióra gyakorolt hatása tehát többtényezős, és rengeteg kérdés csak idővel, a szerződés életbe lépése után merül fel, amelyek hatása előre nehezen jósolható. Ha azonban a kanadai példát vesszük alapul, ahol a NAFTA aláírása után a provinciák közti politikai és gazdasági kohézió növekedésnek indult, akkor bizakodva tekinthetünk a jövőbe. Hogy a folyamat sikeres legyen, elengedhetetlen, hogy mindenki elvégezze a saját házi feladatát, ahogy Cecilia Malmström ezt többször is jelezte a tagállamok felé. Mert aki kimarad a felkészülésből, lemarad a futamról.
A szerző közgazdász, politológus, a Közép-európai Egyetem tudományos munkatársa
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...