A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A Visegrádi Csoport 1991-es létrehozásakor a tömbön belüli országok egymásrautaltsága volt a politikai párbeszéd legfőbb ösztönzője, és sok szempontból mindmáig az is maradt. A regionális együttműködés legtöbb esetben a kölcsönös függőségi rendszer bizonyos fokú intézményesülésével jár. Így született meg a V4-platform is. De vajon Magyarország szempontjából a visegrádi összedolgozás milyen gyakorlati előnyökkel járhat napjainkban? Vendégszerzőnk, TÓTH BÁLINT LÁSZLÓ külpolitikai elemző írása.
Az EU előtt álló reformok, avagy mekkora súlya van a V4-eknek?
2017 elejéig választható lehetőségként még érvényben volt a minősített többségi rendszer az Európai Bizottságnak a javaslatait érintő tanácsi szavazáskor. A népességarányos súlyozásból eredően a visegrádiak összesen annyi szavazattal bírtak, mint Franciaország és Németország közösen, a V4-eknek tehát reális esélyük volt az Európa-politikák alakítására. Mostantól azonban már az ún. kettős többségi szabály a mérvadó. Eszerint egyrészről a tagállamok 55%-ának az igen szavazata szükséges egy javaslat elfogadásához – azaz huszonnyolcból tizenhat országé –, másrészről pedig a döntést támogató államok mögötti lakosságszámnak az EU teljes népességének legalább a 65%-át le kell fednie. Ez napjainkban uszkve 331,6 millió főt takar, amely a visegrádiak 63,8 milliós becsült összlakosságának több mint az ötszöröse az Eurostat adatai szerint.
A V4-kooperáció tehát a részes országok teljes összefogásával is kevés marad a brüsszeli politikaformálás döntő mérvű befolyásolásához. A minősített többségi előterjesztések megvalósításának megakadályozására „blokkoló kisebbséget” kell kialakítani a Tanács legalább négy olyan tagállamából, amelyek együttesen az EU népességének több mint a 35%-át képviselik. Ez az arány ma hozzávetőleg a V4 összlakosságának a háromszorosa, úgyhogy a Közösségen belüli szövetséges(ek) megtalálására továbbra is rákényszerül a négy közép-európai állam. Ilyen téren tehát Budapest nem támaszkodhat pusztán a visegrádi szövetségre az aktuális EU-politikai törekvéseinek a véghezvitelekor.
Az unión belüli másodrangú tagállami szerep elkerülése új együttműködési síkokba kényszerítheti a visegrádiakat. Az Egyesült Királyság kiválása a közel jövőben egy uniós szintű politikai átrendeződéshez vezet. A jelenlegi magyar kabinet számára fontos, hogy az EU jövőjét illető elképzeléseihez politikai szövetségeseket találjon. Egy összehangolt és előre egyeztetett V4-megnyilvánulás bizonyosan alkalmas eszköz lehet Budapest kezében a többsebességes európai együttműködési modellel szembeni fellépéshez.
A 2017. március 2-i visegrádi miniszterelnöki találkozón egy, az EU jövőjét illető nyilatkozatot fogadtak el a V4-kormányfők. A lépés időszerű volt, hiszen a brüsszeli és a római uniós találkozókat követően már bonyolultabb lesz Közép-Európának meghatároznia a maga helyét Európában. Az energiapolitikai szabályozásokat, a migránskérdés kezelését, és az adórendszert illető normák kialakítását továbbra sem szeretné Brüsszelhez delegálni a magyar kormány. Budapest ebben magáénak tudhatja Prága, Pozsony és Varsó támogatását, hiszen egyikük sem pártolja az uniós intézmények hatáskörének bővítését. A varsói V4-találkozó reflektálhatott Jean-Claude Juncker nemrég megjelent fehér könyvére, amelyben a többsebességes vagy éppen a föderatív uniós modell kialakításának lehetőségeiről értekezik az Európai Bizottság elnöke. A visegrádi állásfoglalás igyekezett versenyre kelni a március 6-án Versailles-ban megrendezett francia–német–olasz–spanyol állam- és kormányfői találkozóval is, amely lehetséges alternatívaként tekintett a többsebességes EU-modell kiépítésére. A március 2-i V4-csúcson a visegrádi platform kormányfői leszögezték, hogy az uniót érintő legjelentősebb döntéseket az Európai Tanácsnak kell meghoznia, és szívesen látnák a nemzetállami parlamentek szerepének erősítését is a „demokratikus kontroll” letéteményeseként. A magyar kormány álláspontja szerint az Európai Bizottság csupán a tagállamok kormányai által meghozott döntések végrehajtója, és az Európai Tanácsot illeti meg a főszerep a politikaformálásban.
Budapest érdeke, hogy az eurozóna stabilitást, kiszámíthatóságot szavatoljon a közösségi fizetőeszközt használó gazdaságoknak, hiszen ezen államok jelentik hazánk legfőbb gazdasági partnereit. Az is fontos Budapestnek, hogy a közös valutát nem használó tagállamoknak ne kelljen a közös kockázatok terhét viselniük, amennyiben egy eurózóna-beli állam fizetésképtelenné válik a hitelezői felé (lásd Görögország). Ebben Prágát és Varsót maga mellé állíthatja a magyar kabinet.
A varsói V4-egyeztetés nem maradt visszhang nélkül. Mark Rutte holland kormányfő meghívta a visegrádi vezetőket a Benelux-államok hamarosan megrendezendő találkozójára, hogy együttesen értekezzenek az unió jövőjéről (a balti kormányokkal is hasonló jellegű találkozóra készülnek a holland, belga és luxemburgi miniszterelnökök). A kisebb EU-tagállamok attól tartanak, hogy a március végi római találkozón Németország, Franciaország, Olaszország és Spanyolország a többsebességes Európa modelljének kialakítása mellet fog lándzsát törni. Politikai partnerként Magyarország tehát többet ér a balti vagy a Benelux államok számára a V4-szövetség tagjaként, mint egymagában.
A legújabb közös front: az élelmiszerbiztonság
A V4-államokban vizsgálták a helyben forgalmazott fogyasztási cikkek, valamint az osztrák illetve német piacokon kapható társaik közötti minőség- és összetételbeli különbségeket. A mintavétel eltérést mutatott a nyugati piacok javára, de több jelentős nemzetközi élelmiszeripari forgalmazó is kifogásolta az elvégzett tesztek módszertani megalapozottságát. Az Orbán-kormány retorikájában az EU-szkepticizmus most újabb munícióval bővült. Március 6-án Szlovákia és Magyarország kérvényezte az élelmiszerek uniós piacon belüli kettős minőségének megvizsgálását az Európai Unió Mezőgazdasági és Halászati Tanácsának ülésén. A prágai kormány elismerően nyilatkozott az előbbi két állam lépéséről.
A kezdeményezés időzítése igencsak jelképes. Éppen az unió megreformálásának küszöbén, a római csúcs előtt lett hangos tőle a média. Üzenet ez Brüsszel és a többi EU-tagország felé, hogy a kelet-közép-európai régió több figyelmet érdemel. Másrészről üzenet a saját állampolgárok számára is: az EU-s intézmények mélyítését addig nem fogják támogatni a V4-kormányok, amíg az unió nyugati felén ugyanaz a termék jobb minőségben kapható ugyanattól az eladótól, mint itt, az integráció területének keleti részén.
A szlovák kormány nyomásgyakorlásként európai polgári kezdeményezés indítványozását is fontolgatja „a multinacionális vállalatok sértő gyakorlata” témakörében. A magyar és a cseh európai parlamenti képviselők javaslatára az EP 2013-ban határozatot is elfogadott az ügyben, amelyet azonban az Európai Bizottság mindmáig nem emelt jogerőre. Budapest érvei: az európai egységes piac egységes fogyasztókat és egységes egészségügyi, minőségbeli szabályozást kell, hogy feltételezzen. Az azonban az kérdéses, hogy a kettős mércével szembeni fellépés valóban a probléma megoldásával zárul-e majd, vagy csupán a V4-kormányok népszerűsége növelésének eszköze marad.
Március 17-én az igazságügyért és a fogyasztóvédelemért felelős európai biztos bejelentette egy, a kettős élelmiszer-minőség problémaköre által érintett országok képviselőből álló munkacsoport felállítását. Ugyanakkor, mivel a témakör nem érinti valamennyi uniós tagállamot, nem várható egységes EU-szintű jogi szabályozás a kérdéses területen. Ennélfogva a V4-országoknak kell majd a saját élelmiszerbiztonsági és fogyasztóvédelmi szabályozásaikat közelíteniük a nyugati sztenderdekhez. Az európai szintű népszavazás politikai tőkét kovácsolhat a hazai viszonylatokban, ám a közép-európában nemzetközi vállalatok által forgalmazott fogyasztási cikkek színvonalát nem feltétlenül emeli.
Menekültválság: törékeny egység
2015-ben Budapest, Pozsony, Prága és Varsó anyagi illetve technikai támogatást biztosított a jelentős menekült populációval rendelkező országok, a szárazföldi migrációs útvonalon fekvő nyugat-balkáni államok, valamint a Világélelmezési Alap részére. Ugyanakkor elfogadhatatlannak minősítették az Európai Unió Bizottságának a kezdeményezését, miszerint a menekülteket egy előre meghatározott, állandó és kötelező szisztéma szerint kellene elosztani az Unió tagállamai között. A V4-országok ebben a témában szembekerültek a legnagyobb kereskedelmi partnereikkel. Magyarország és Lengyelország – valamint Ausztria – továbbra is elutasítja a menekült-elosztási mechanizmus alkalmazását, de Prága és Pozsony is csak korlátozott mértékben veszi ki a részét a migrációs válság ilyen jellegű kezeléséből. A V4-ek az uniós szolidaritást a migrációs nyomás kezelésének tekintetében rugalmasan értelmezik (minden tagállam saját belátása szerint vegye ki a részét az elosztásból), míg a jelentős menekültlétszámmal rendelkező nyugat-európai országok gyakorlati segítőkészséget látnának szívesen a közép-európaiaktól.
Úgy tűnik, hogy a magyar kormány eredményesen multiplikálja az európai uniós befolyását a visegrádi partnerek segítségével, hiszen a 2017. február végi máltai uniós csúcson a nyugat-európai EU-tagállamok elfogadták Budapest korábbi javaslatait a líbiai menekültkrízis kezelését illetően (miszerint helyben, még az EU-n kívül lenne célszerű a biztonsági szűréseket elvégezni a Közösség területére lépni szándékozó embereken). Ez a gesztus pálfordulásnak tekinthető mondjuk a 2015 őszi berlini állásponttal szembeállítva.
Ugyanakkor, a V4-összedolgozás olykor kevés Budapest kvótaellenes politikájának artikulálásához. A Bizottság március 2-án kijelentette, hogy kötelezettségszegési eljárást is indíthat azon tagállamok ellen, amelyek nem vesznek át rövid időn belül szíriai menekültet. Viszont azt a keresetet, amelyet a kvótákkal szemben Magyarország és Szlovákia még 2015 őszén nyújtott be, még mindig csak vizsgálja az említett szerv.
A Magyarországot érintő 2015-ös menekültválság kezelésében tapasztalható aktív cseh, lengyel és szlovák szerepvállalásnak belpolitikai indíttatásai is lehettek. Említett kormányok igyekeztek elnyerni a többnyire bevándorlás-ellenes állampolgáraik tetszését rendőri és katonai alakulataik Magyarországra küldésével. Egyébként a V4-országok csak a felszínen mutatkoznak egyöntetűen migránskvóta-ellenesnek. 2015 szeptemberében Varsó megszavazta a tanácsi rendeletet a menekültek Unión belüli arányos elhelyezéséről. Magyarország és Szlovákia keresetet nyújtott be a döntés ellen, de ahhoz a másik két V4-állam nem csatlakozott. Jelenlegi adatok szerint egyedül Magyarország kormánya az, amelyik az EU-n kívüli menekülttáborokból egy ember átvételét sem vállalja.
A visegrádi jövőképekről
A V4-tömörülés országainak részben eltérő geopolitikai irányultságai előre meghatározzák az együttműködés tartalmát: míg Varsó a balti-tengeri régióban bír világos érdekeltségekkel, addig a maradék három ország számára inkább a Duna menti együttműködés áll a prioritások homlokterében. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az említett országok eltérő földrajzi–demográfiai adottságait sem. Lengyelország jelenlegi népessége tizenkét–tizenhárom millió fővel több mint a többi három államé összesen.
Az élelmiszerbotrány kapcsán egyértelműen látszik a V4 kezdeményező szerepe és az, hogy a közép-európai kormányok – ha új szabályrendszer szerint is, de – egyértelműen továbbra is egy közösen épített, egységes EU mellett kardoskodnak. Közép-Európa továbbra is az egységes piac és a schengeni jogrendszer megőrzésében érdekelt.
Az EU érdekérvényesítési rendszere együttműködésre sarkallja a mérsékelt politikai súllyal bíró államokat. A kisebb tagállamok egymás képességeinek összeadásával juttathatják érvényre akaratukat. A magyar kormány külpolitikai sikeressége a partnerek megválasztásán túl tehát abban rejlik, hogy képes-e megtalálni partnereivel az érdekhalmazaik azon metszeteit, amelyek mentén a szinergia kifizetődő lehet minden résztvevőnek. Az együttműködés eredményessége a költség–haszon-elemzéseken múlik. Ugyanakkor az egyes V4-országok Brüsszel, az USA és Oroszország irányába folytatott egyoldalú politizálása a térségbeli szövetségesek bevonása nélkül bomlasztó hatásúnak bizonyulhat a közép-európai tömbre nézvést.
Az Európai Bizottság tevékenységét illető döntések kapcsán Budapest többé nem támaszkodhat pusztán a visegrádi szövetségre. Ahhoz is túl alacsony létszámú össznépességgel bír a négy visegrádi szövetséges, hogy az Európai Tanácsban „blokkoló kisebbséget” alkotva elejét vegye egy-egy számukra nem tetsző kezdeményezésnek. Még a migráció kérdéskörében tapasztalható látszólag következetes V4-összedolgozás is kevés ahhoz, hogy az Európai Bizottság ne fenyegetőzzön kötelezettségszegési eljárással azon tagállamok ellen, amelyek nem vesznek át menekültet Nyugat-Európából.
A magyar kabinetnek szüksége van politikai szövetségesekre az EU jövőjét illető kérdések megvitatásakor. Egy összehangolt V4-megnyilvánulás alkalmas eszköz Budapest kezében a többsebességes Európával szembeni fellépéshez, illetve az uniós intézmények hatásköri bővítéseinek megakadályozásához. A legutóbbi fejlemények rávilágítottak: a küszöbön álló európai uniós intézményi átrendeződés folyamatában Magyarország szövetségesként többet ér a balti vagy a Benelux államok számára a V4 tagjaként, mint egymagában.
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...