A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
Donald Trump győzelme után Orbán Viktor arról beszélt, hogy a 2017-es év a lázadás éve lesz. A magyar kormány szemszögéből nézve úgy tűnhetett, hogy új korszak következik, nem csak az amerikai-magyar kapcsolatokban, de Magyarország nemzetközi súlya és pozíciója is jelentős változások elé néz. Mi történt ez idő alatt Romániában, és milyen szerepértelmezéssel bír a román kormány a nemzetközi porondon? Vendégszerzőnk, BUZÁS ERNŐ írása.
Románia belpolitikájában az évkezdést erőteljesen meghatározta a román Szociáldemokrata Párt (PSD) fölényes győzelme, és a hírhedt, korrupcióval kapcsolatos, többek között a hivatali visszaélés meghatározását enyhítő sürgősségi rendelet körüli tüntetéssorozat. A külpolitikában ugyanakkor a románok nem tapasztaltak korszakos változást. Donald Trump megválasztását csak néhány álhír hozta összefüggésbe a két kelet-európai országgal, de azok is elsősorban Putyin látogatásának kapcsán. Az erdélyi magyar értelmiség körében népszerűvé vált az a gondolat, hogy Romániának érdeke közeledni a visegrádi négyekhez, amely Trump elnöksége és a Brexit miatt válhat időszerűvé. Erre azonban a román kormány nem mutat különösebb hajlandóságot, szemben a korábbi kormányfővel, Viktor Pontával, aki mostanában a magyar kormányéhoz hasonlatos kijelentéseivel keltett feltűnést Romániában. Ponta értelmezésében Soros György külső ellenségként, Oroszország potenciális partnerként, a visegrádi országok pedig az EU-val szembeni alternatív erőközpontként jelennek meg.
Románia külpolitikai céljai jelentősen eltérnek a magyar kormányétól. Bukarest számára, hasonlóan a lengyelekhez, az Amerikával és a NATO-val való szoros kapcsolat képezi az ország területi épségének garanciáját, egy viszonylag instabil régióban. A közvélemény és az ország hivatalos külpolitikája összhangban van: egy 2015. végi közvélemény-kutatás szerint Romániával a legellenségesebb Oroszország (35 százalék), utána jön Magyarország (17%), míg a legbarátibb ország az Egyesült Államok (24%) és Németország (20%). A román-amerikai kapcsolat sikereként értékelik, hogy Románia területén amerikai légitámaszpont (Mihail Kogălniceanu, a Fekete-tengertől néhány kilométerre) és NATO-pajzs részeként rakétavédelmi állomás (Deveselu) található. A román külügy álláspontja szerint a rakétapajzs konszolidálja a román-amerikai jó kapcsolatot, illetve Románia biztonságát és pozícióját a szövetségben. Románia támogatója továbbá a NATO védelmi kapacitás továbbfejlesztésének, a Szövetség „oszthatatlan biztonsága, kollektív szolidaritása és a szövetséges területek teljes lefedése” jegyében.
A román kormány ennek megfelelően három célkitűzést fogalmaz meg:
Az európai közös biztonság- és védelempolitika ugyancsak prioritást élvez a NATO-kötelezettségekkel összhangban, amelyet kézzelfogható támogatásokkal igyekszik alátámasztani a különböző katonai küldetésekben történő részvétellel (pl. EUFOR Althea Bosznia és Hercegovinában, EUTM Maliban, EUTM Szomáliában és az EUNAVFOR Atalanta-misszió a szomáliai kalózkodás megfékezésére, a földközi-tengeri csempészés megakadályozása stb.). A civil küldetésekben való részvételt a román külügy azzal indokolja, hogy ezeknek fontos szerepük van a jogállamiság, az emberi jogok és a jó kormányzás tiszteletének megerősítésében, amelyek elengedhetetlenek a jólét és a biztonság meglétéhez. Románia számára tehát ezek fontos értékek – következésképp nem várható az illiberalizmus dicsérete a fősodrú politikusoktól, a korántsem tökéletes belpolitika ellenére sem.
Érdekes ugyanakkor, hogy a külügy weboldalán meglepően rövid és semleges nyelvezetű szöveg található Magyarországról és Oroszországról – míg akár Japánról is terjedelmesebb a leírás. Ebben a jó viszony fontosságáról, a 2002-es magyar-román egyetértési szerződésről írnak steril hangnemben. Oroszország esetében van egy érdekes megfogalmazás a rövid bekezdés közepén, amely ráhúzható Románia többi országgal, így akár Magyarországgal fenntartott kapcsolatára is: A mi nézőpontunk szerint a két ország közti párbeszéd fejlődése számba kell vegye a regionális szintű eseményeket. Az Orosz Föderációval fenntartott kapcsolatokat átfogó perspektívából nézzük, a felek érdekeivel egyetemben.
Tehát Magyarországgal ellentétben Románia nem próbál saját utat járni. Tudatában annak, hogy nincsen kellő súlya ahhoz, hogy egyedül lavírozzon a nemzetközi porondon, és olyan felekkel próbáljon meg különutas üzleteket kötni, mint például Oroszország. A magyar kormány „pragmatikus” oroszbarátságával és különutasságával szemben Románia, mondhatni, mer kicsi lenni, belátva, hogy akkor lehet beleszólása a régió jövőjének alakulásába, ha betartja kötelezettségeit és együttműködik szövetségeseivel. Ennek megfelelően Bukarest a másik fél NATO-hoz, EU-hoz és Egyesült Államokhoz való viszonyulásának rendeli alá kétoldalú kapcsolatait. Hasonló konklúziók hangzottak el volt nagykövetektől a március 15-én Bukarestben rendezett nyilvános vitán, amely a Románia és Magyarország: megbékélés francia-német mintára vagy „hidegháború” címet viselte, a Fekete-tenger Egyetemi Alapítvány szervezésében, amelyről a bukaresti rádió kiváló magyar nyelvű összefoglalót készített. Ennek fényében nem meglepő, hogy ugyan Bukarest 2015-ben ugyancsak leszavazta a kvótát és a román közvélemény is vevő volt a menekültellenes retorikára, a magyarországihoz hasonló célzott hisztériakeltésre nem volt példa.
Nem nehéz belátni, hogy Romániát a történelmi tapasztalatok és a szomszédokkal (főleg Magyarország, Oroszország, Moldvai Köztársaság) fenntartott érzékeny kapcsolatai is arra sarkallják, hogy a status quo fenntartásában legyen érdekelt. Románia másképp látja a „változások korát”, mint a magyar vezetés: az EU és a NATO kapcsán Románia a mélyebb integráció és a terjeszkedés lehetőségére fókuszál, amelyet számára a mostani krízisek nem ellehetetlenítenek, hanem még inkább indokolttá tesznek. Donald Trump elnökségével kapcsolatban pedig a kétoldalú kapcsolatok folytonosságán van a hangsúly. (Utólag a CEU-ügy kapcsán kifejezetten úgy tűnik, hogy a magyar kormány nem jól mérte fel az amerikai adminisztrációváltásból következő mozgásterét.)
A Budapestre jellemző Nyugat- és EU-ellenes belpolitikai retorika és azzal egyidejű külpolitikai iránykövetés Románia számára elképzelhetetlen, még ha a magyar kisebbséget érő bánásmód néha nem is a demokratikus elköteleződést igazolja a magyarság számára, illetve a román jogállamiság is bőven hagy kívánnivalót maga után. Román szempontból a külügy és a belpolitika közötti összhang fontosságának érzékeltetésére a következő Nicolae Titulescunak tulajdonított idézet ma is találó, miszerint a sikeres külpolitikához elsősorban jó belpolitikára van szükség. Bukarest már csak gazdasági hiányosságainak tudatában is a stabilitás fenntartására törekszik, amit részben a román GDP növekedésének mértéke igazol: 2016 utolsó negyedévében 4,8 százalékos növekedésével az unió leggyorsabban növekvő tagállama volt, míg Magyarországon ugyanebben az időszakban 0,4 százalékos volt a nemzeti össztermék növekedése.
Ha Románia és Lengyelország számára is elemi kérdés a keleti szomszédok bevonása a NATO-ba, akkor Bukarest fog-e közeledni a V4-ekhez? A válasz ugyancsak a fenti kijelentésből vezethető le: amíg a V4-ek fontosnak tartják szembeszegülni az EU-val, addig ez nem jelent vonzó lehetőséget Romániának. Hosszabb távon a legelemibb biztonsági érdekek közelebb hozhatják ugyan Varsót és Bukarestet, pláne az orosz geopolitika árnyékában, ám a konzervatív lengyel kormány EU-val történő hadakozása semmiképpen sem követendő modell a román kormánynak. A román médiában sem igazán találni az EU-val, a NATO-val vagy az USA-val különösebben kritikus hangvételű tartalmat. A Kelet-Európában elterjedt orosz dezinformáció külpolitikai bomlasztó hatása jellemző az országban. Az összeesküvéselméleteknek jobb esélyük van, ha nem érintik a politikát. Mivel Románia nem szláv nyelvű ország, és erősen gyanakvó az orosz vezetéssel kapcsolatban, elméletileg az ortodoxizmus jelenthetne befolyásolási területet, ám a román ortodoxizmus erősen nemzeti érzésű, több pontban különbözik az orosz, az ukrán vagy akár a bolgár gyakorlattól. A lakosságnak nagy része (80 százalék körül) ortodoxnak vallja magát, a vallás nélküliek nem érik el a két százalékot.
A román-magyar kétoldalú kapcsolatokról
Románia és Magyarország kapcsolata javult a két ország EU- és NATO-csatlakozása után, még akkor is, ha ma sem túl intenzív. A Kelet és Nyugat között helyezkedni próbáló magyar vezetés Románia számára nem jelent megbízható partnert, a kisebbségügyi nézeteltérésekről nem is beszélve. Sergiu Celac volt külügyminiszter szerint a két ország azzal kapcsolatban sem ért egyet, hogy a romániai magyar kisebbséggel kapcsolatban mit értenek önrendelkezés fogalma alatt, vagyis hogy milyen valós politikai jelentéstartalma van a szónak. Erdélyi magyar füllel furcsa ezt hallani, hiszen szokás minden rosszul sikerült találkozót a románok számlájára írni. De be kell látnunk: a trianoni trauma ugyan megoldást követel, de mintha magunk sem tudnánk eldönteni, hogy mit szeretnénk valójában, egy enyhének felfogott kiegyezés könnyen árulásnak fogható fel, de Magyarország erős követelésekkel sem élhet. A trianoni traumával történő őszinte szembenézés nélkül Magyarország csak homályos, néha enyhén agresszív utalgatásokkal él szomszédai felé, és egy politikus sem lesz igazán motivált arra, hogy „kiegyezzen a románokkal”. Ilyen homályos, rejtőzködő és sértődött hozzáállással pedig nem lehet erős, kölcsönös bizalomra épülő kapcsolatokat létrehozni, amelyre viszont éppen a magyar kisebbség szempontjából lenne égető szükség.
Míg a magyar kisebbség és Trianon magyarországi belpolitikai téma marad, a határon túliak ügye kimerül átláthatatlan, nem túl nagy összegű, de mutyigyanús támogatásokban, és felesleges, az erdélyi magyarokat nem segítő konfliktusokban (pl. a december elsejei magyar külügyi tiltás), addig a valós problémáknál gyakorlatilag nincs konfliktusvállalás magyar részről. Ráadásul a lex CEU és a civilek vegzálása, amelyhez hasonlónak az implementálása Romániában katasztrofális lenne a magyarországi pénzektől függő erdélyi Sapientia és Partiumi Keresztény Egyetem felsőoktatási intézményeknek, és szinte az összes romániai magyar civil szervezet számára, amelyeknek, a kisebbség csökkentett politikai súlyából kifolyólag, nagyobb szerepük van a közösség és kultúra megtartásában. Szerencsére ilyen ötletet eddig csak Victor Ponta volt miniszterelnök vetett fel, a gondolat nem népszerű sem a vezetés, sem a lakosság számára. Egy másik különlegesen, de kifacsart módon szimbolikus eset Lázár János látogatása volt az Igazi Csíki Sör gyárában a Lex Heineken vita csúcsán. Hasonló látogatás nem történt más, jelentős erdélyi ügyben, se iskolákat, se nyelvi jogokat érintő ügyben. Itt viszont egy olyan vállalkozó támogatásáról van szó, akinek a finanszírozása enyhén szólva is érdekes, kapcsolatai messzire érnek, és a befektetései nem is annyira székelybarátak és népszerűek a helyiek körében, mint amennyire az esetleg Budapestről tűnhet.
Tehát a látszat ellenére a magyar kormányt legfeljebb addig érdekli a magyar kisebbség, amíg az szavazatot vagy pénzt tud termelni. Van viszont egy fontos dimenzió, amely a német-francia megbékélési mintában is fontos szerepet játszott: a gazdaság. 2016-ban Magyarországnak behozatal tekintetében a tizedik legnagyobb partnere Románia, míg a kivitel tekintetében Németország után (jócskán lemaradva) ugyancsak Bukarest áll. Románia exportcikkeinek negyedik legnagyobb felvevő piaca Magyarország, import szempontjából pedig a harmadik. Ez az erős gazdasági kapcsolat kiváló alapja lehetne a jövőben a két ország közötti kapcsolatok javításának.
Politikailag ugyanakkor továbbra sem jó a két ország közötti viszony, és egy magyarországi irányváltás sem lesz elég ahhoz, hogy megoldja a legszívósabb és régóta a kapcsolatokat mérgező problémákat. Ha a magyar külpolitika változatlan marad, az a bilaterális kapcsolatokban is további feszültségeket generálhat, hiszen Budapest és Bukarest egyre ritkábban kerülhet közös platformra bármilyen ügyben. Ráadásul a magyar kormány nemzetközi megítélését tekintve várhatóan a román út fog pragmatikusabbnak bizonyulni. A magyar kisebbség a két ország közötti közvetítő szerepet is betölthetne, ezt nehezíti azonban a tőke és a know-how, a humán erőforrás képzettségének gyengesége, illetve a két ország közötti rossz infrastruktúra, főleg romániai oldalról. A romániai magyar kisebbség helyzetének javulását elsősorban a gazdasági fellendülés hozhatná el, ugyanis a legnagyobb gond ma a demográfiai hanyatlás és az elvándorlás.
A szerző újságíró, az Átlátszó Erdély munkatársa
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...