A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
Ma már gyakorlatilag semmilyen közös nevező nincs a hagyományos és a nem hagyományos orgánumok közönsége között, márpedig ez az egészséges társadalmi párbeszéd kialakulásának akadályozásán keresztül veszélyt jelent a demokratikus berendezkedésre – állítja vendégszerzőnk, FAZEKAS DÁNIEL, a Bakamo.Social alapítója legutóbbi, a francia közösségi médiával kapcsolatos kutatása kapcsán.
A Bakamo.Social Pierre Haski francia újságíró segítségével mérte fel a nem hagyományos média hatását a 2017-es francia elnökválasztás során. A kutatás eredménye szerint a főáramú média ugyan továbbra is erős lábakon áll Franciaországban, de mára elvesztette a hírek feletti monopóliumát, a lakosság egy része ugyanis a végletekig bizalmatlanná vált a hagyományos sajtó iránt. A főáramú, illetve az újhullámos információs források közönsége között kialakult szakadék teljesen kettéválasztja a két olvasócsoportot. A nem hagyományos médiumok jellemzően az emberek érzelmi szükségleteire építenek, a torzított információk és az álhírek terjedésének melegágyai, melyek a francia elnökválasztás során „ellen-narratívák” felépítésével zavarták meg a közbeszédet, üzeneteik terjesztéséhez pedig elsősorban a közösségi médiát tudták felhasználni.
Kutatásunk során a megosztott linkek alapján 5 médiaszekciót különböztettünk meg. A (1) hagyományos kereskedelmi és közmédia, valamint (2) a pártokhoz, jelöltekhez köthető média sorolható a főáramú sajtó soraiba. A hagyományos szekció egymaga a vizsgált megosztások feléért volt felelős. A nem hagyományos sajtó kategóriáján belül további három szekciót különböztetünk meg: (3) a kiterjesztő, (4) az átkeretező, és (5) az alternatív médiát. Ebből kettő vállal kiemelt szerepet az álhírterjesztésben és a dezinformációs kampányok levezénylésében: a főáramú sajtóval szemben ellensúlyt képezni kívánó, a tényeket más keretbe helyező orgánumok, illetve a főként konspirációs elméleteket népszerűsítő alternatív média – ezek részaránya a kutatásban vizsgált megosztott linkeken belül relatíve magas, 19, illetve 4 százalék. Az „átkeretező” médiumok és azokon belül a szélsőjobboldali szárny súlya ugyan papíron kiemelkedően magas, az alternatív média szerepét nem szabad lebecsülni: az itt megjelenő tartalmak átszivárognak az előbbi szekcióba is, tehát az alternatív csoport egyfajta ideológiaszolgáltatóként működik az egyre bővülő, a nem hagyományos médiában terjesztett ellen-narratíva számára.
Ezek az ellen-narratívák nem csak csökkentik a közös álláspont kialakításának lehetőségeit, de a lakosság jelentős részét is kiteszik például az orosz közvélemény-befolyásolási kísérleteknek. Az orosz befolyás a francia információs térbe az általában a főáramú média állítólagos „kiegyensúlyozására” törekvő, a híreket átkeretezni kívánó, illetve a konspirációs elméleteket terjesztő alternatív médián keresztül hatol be. A nem főáramú média a dezinformációs kampányait az ellen-narratívájuk által népszerűsített keretekre alapozza: az elit a nézetük szerint szemben áll az emberek érdekeivel, a főáramú sajtó és a hagyományos intézmények pedig az elit megbízásából azon dolgoznak, hogy elrejtsék az emberek elől az igazságot, például a migráció vagy a globalizáció kérdésköreiben. Az orosz dezinformációk bevonása éppen ennek az összeesküvés-elméletnek a hitelesítésére szolgál.
Kutatásunk megerősítette, hogy a nem hagyományos média ellen-narratívái az emberek egzisztenciális félelmeire hatnak és ezeken keresztül a demokráciával és a pluralista társadalmi berendezkedéssel ellentétes, radikális és illiberális megoldások felé terelik őket. Az embereket az érzelmeik viszik rá a közösségi médiában történő politikai részvételre, és ezt az érzelmi érintettséget tudja kihasználni a nem hagyományos média saját közönsége nativista-nacionalista irányba csatornázására. A tények pedig innentől kezdve nem érdekesek.
Az ellen-narratívákat a dezinformációs kampányok során a nem hagyományos média kreatív módon tálalja a közönségének. A kampányok során a dezinformációt igyekeznek elrejteni, burkoltan közölni, hogy így erősítsék fel hatásukat. Az orosz befolyás két jól elkülöníthető módon jelenik meg ezek során: néhány tartalommegosztó az RT és a Sputnik francia nyelvű oldalairól idéz, ezek tartalmai jól beleillenek az átkeretező és az alternatív médiumok mondanivalójába, az orosz befolyás pedig az utóbbi kategóriában a legerősebb, gyakran innen szivárog át az előbbi csoportba tartozó sajtóorgánumokba. A nem hagyományos média dezinformációs kampányai számos közös vonást mutatnak:
A dezinformációs kampányok a fentebb tárgyalt ellen-narratívákra épülnek, esszenciájuk az igazságot az emberek elől elrejtő elit és az emberek konfliktusa. A kampányok során a hallgatóság már meglévő világnézetét támasztják alá valósnak tűnő hamis tényekkel, így késztetve az olvasókat a történetek terjesztésére. A dezinformációk burjánzása növeli a szakadékot a két, egymással szembenálló hallgatóság, a hagyományos és a nem hagyományos médiumok olvasótábora között. A dezinformációt terjesztő médiumok kutatásaink alapján négy módszert használnak üzeneteik célbajutattására:
Mivel a dezinformációs kampányok a felhasználók közösségi médiában mutatott aktivitásának, a cikkek linkjeinek megosztásával tudnak felerősödni, kutatásunk a felhasználók megosztási magatartását is vizsgálta. A felhasználók gyakorlatilag közösségeket építenek fel a hozzájuk ideológiailag kötődő médiaforrások köré, melyeket az ott közölt cikkek megosztásával segítenek, cserébe pedig a közösség elismert tagjának érezhetik magukat. A közösségimédia-felhasználók megosztási viselkedésének három formáját különböztetjük meg:
A legnépszerűbb ezek közül az „ismétléses” módszer, ennek során a cikk megosztója nem egészíti ki a bejegyzést saját véleményével, ezzel pedig viták, a párbeszéd kialakítását sem ösztönzi másokkal. A közösségi média működése is ez utóbbi irányba hat: a közösségi hálók üzleti érdeke, hogy a felhasználók a lehető legtöbb időt töltsék el oldalaikon, tehát a cégeknek nem érdeke, hogy az oldalaikat böngészők a sajátuktól eltérő véleményekkel találkozzanak. Kutatásunk során azt is megállapítottuk, hogy az egy bizonyos politikai irányzat mellett elkötelezett olvasók a közösségi médiában gyakorlatilag nem osztanak meg és nem is találkoznak eltérő nézeteket tartalmazó cikkekkel.
Tanulmányunkban megfogalmazott ajánlásaink – melyeket a médiának, a közösségi médiának, a politikai szereplőknek és az állampolgároknak címeztünk – két alapvető célt hivatottak megvalósítani: a fentebb tárgyalt véleménybuborékok kipukkasztását és ezzel a közös nevező kialakulásának elősegítését, illetve az átláthatóság megteremtését.
A médiának, többek között, olyan új tartalmakon kell dolgoznia, melyre a közönségnek szüksége van és a hagyományos médiának sem szabad tartózkodni a vitatott témakörök bemutatásától. Ezen felül a hagyományos médiának kerülnie kell a „rasszista” típusú bélyegeket és a politikai korrektséggel azonosított kifejezéseket.
A közösségi médiának – főleg a Facebooknak és a Twitternek – segítenie kell a közös álláspont kialakítását. Ezek a platformok bűntárssá váltak a közös nevezőt valló csoport méretének megvágásában azzal, hogy tartalommegosztási mechanizmusaik egy adott felhasználó nézeteivel leginkább egyező tartalmakat jelenítik meg.
A politikai szereplőknek is be kell avatkozniuk a közösségi média működésébe, mivel ezek a platformok is szerepet játszanak a véleménypluralizmus fenntartásában – de bármilyen a közösségi médiát érintő szabályozással óvatosnak kell lenni, mert a Facebook vagy a Twitter könnyen túlcenzúrázhatja a tartalmakat a jogszabályok megsértésének elkerülése érdekében. A szabályozók feladata az is, hogy az állampolgárok tanuljanak a közösségi média működéséről, mivel jelenleg kevesen tudják például azt, hogy a hírfolyamuk saját preferenciáikhoz alkalmazkodik.
Az állampolgárok számára a legfontosabb javaslat, hogy kövessenek olyan oldalakat is, melyekkel nem értenek egyet, illetve keressék a konstruktív párbeszédekben való részvétel lehetőségét. Ne csak megosszanak egy adott cikket, de fejtsék ki azt is, mért fontos nekik az a tartalom.
Ezek az ajánlások segíthetnek a demokrácia egyik alapeleme, a konstruktív, közös álláspont kialakítását célzó társadalmi párbeszéd helyreállításában, valamint a demokráciát hamis információkkal, hazugságokkal gyengíteni kívánó szereplők erejének visszaszorításában.
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...