6 pontban Orbán Viktor strasbourgi szerepléséről
A miniszterelnök az EU-s fórumokat (is) arra használja, hogy világpolitikai szinten meghatározó tényezőként exponálja magát. Orbán Viktor régóta megválogatja, kiknek...
A Political Capital 2019 júliusa óta figyelemmel kíséri a kilencedik európai parlamenti ciklus megválasztott képviselőinek külpolitikai munkáját. Nyolc, részben vagy egészben Oroszországgal foglalkozó szavazás adatai alapján következtethetünk arra, hogy mennyire lehetnek ellenállók az uniós tagállami elitek a koronavírus kontextusában megfigyelt orosz, kínai dezinformációs kampánnyal és „maszkdiplomáciával” szemben. A legsérülékenyebb országok között van Olaszország és Franciaország is.
A Kreml-párti sajtó gyakorlatilag minden külföldre érkező orosz segélyszállítmánynak külön hírt szentel, és russzofóbiával vádol minden, a leszállított eszközök minőségét érő kritikát. Mindeközben a Putyin-rezsim kezéből otthon járványügyben kicsúszik az irányítás, Oroszország új gócponttá válhat, így a külföldre küldött eszközök, szakemberek hiányozhatnak az orosz egészségügyből. Moszkva állításai szerint a segélyszállítmányokat humanitárius célzattal küldi, de ennél valószínűleg prózaibb oka van az adakozásnak: az Oroszország elleni szankciók eltörlése.
A Kreml a színfalak mögött nyomást gyakorolhat a „megsegített” uniós tagállamokra, hogy vétózzák meg a szankciók meghosszabbítását. A Putyin-rezsim az ENSZ-ben nyíltan is kísérletet tett ennek elérésére, a Moszkva által javasolt, nem kötelező erejű koronavírus elleni védekezéssel kapcsolatos határozat ugyanis a nem az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt szankciók eltörlését helyezte volna kilátásba – márpedig az Oroszország elleni intézkedések éppen ilyenek. Az orosz koronadiplomácia mindemellett a nyugati intézményrendszert is igyekszik aláásni, beleértve a liberális demokratikus társadalmi berendezkedést, illetve az Európai Uniót és a NATO-t.
Kína a járvány kezdeti elhallgatásával hozzájárulhatott a koronavírus elterjedéséhez, sok esetben a kínai termékekkel is akadtak minőségbeli problémák, Peking propagandakampánya ennek ellenére (vagy éppen ezért) zavartalanul folyik tovább. Kína befolyásolási kísérleteinek célja elkerülni, hogy velük azonosítsák a járványt, illetve javítani a rezsim nemzetközi imázsát azzal, hogy egy együttműködő, segítőkész ország képét mutatja. Peking így biztosíthatja, hogy az egyhangú döntéshozatalra építő uniós külpolitika még kevésbé tudjon felszólalni a rezsim belpolitikai manőverei és külpolitikai terjeszkedése ellen.
Az EP-képviselők átlagos Kreml-kritikus pontszáma, országonként összesítve
A Kreml-kritikus pontszámot (KCI) a képviselők szavazatai alakítják ki: egy a Kreml vélt céljaival ellentétes szavazat 1 pontot ér, a tartózkodás nullát, míg a Kreml vélt céljait támogató szavazatokért -1 pont jár. Ezen felül a Kremlpárti szavazatok esetenként további egy-nyolcad pont levonását eredményezik, ami a képviselők közötti könnyebb differenciálás okán került bevezetésre.
A kutatás adatai segítségével felállított rangsorunk alapján több jelentős uniós tagállam politikai elitje is sérülékeny lehet Moszkva – a koronavírus-krízisre felhúzott – dezinformációs kampányával szemben. (Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy egyes országok – például Magyarország – esetében jelentős különbség lehet az EP-szavazatok által mutatott trendek és a politikai elit valós sérülékenysége között.) Főleg olyan tagállamok kerültek a lista élére, amelyeket akár több, általában Oroszországgal megengedőbb irányvonalat képviselő párt is képvisel az Európai Parlamentben: Olaszország (5 Csillag Mozgalom, Lega), Franciaország (Nemzeti Tömörülés, Lázadó Franciaország), Nagy-Britannia (Brexit Párt), Írország (Sinn Féin, Greens, Independents For Change, függetlenek), illetve Németország (AfD, Die Linke). Írország pontszámát tovább rontja a tény, hogy a Néppártban és a liberális Renew Europe frakcióban ülő ír képviselők is megengedőbbek Moszkvával, mint az egyazon frakcióban ülő kollégáik.
Ez a fajta sérülékenység a következő problémákat vonhatja maga után:
A főkép forrása: FRA
További elemzéseinkért látogasson el a Political Capital honlapjára.
A Political Capital hírlevelére itt iratkozhat fel:
A miniszterelnök az EU-s fórumokat (is) arra használja, hogy világpolitikai szinten meghatározó tényezőként exponálja magát. Orbán Viktor régóta megválogatja, kiknek...
Bár annak mutatja magát, nem igazán erős még a részben Orbán Viktor által alapított Patrióták Európáért pártszövetség. Migrációs, háborús és...
Az EU-elnökség eddigi mérlege: lojális együttműködés helyett súlyemelő trollkodás. Az EU-elnökség első hete igazolta azt, amit már az elnökség MEGA-szlogenje...
Lesz-e radikális jobboldali fordulat Európában, ami hatalomba juttatja Orbán Viktort és szövetségeseit? – fogalmazzák meg sokan a júniusi európai parlamenti...