A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
Vlagyimir Putyin közelgő budapesti látogatása ismét ráirányítja a figyelmet arra, hogy az Oroszországgal kapcsolatos magyar diplomácia hozzáállása milyen látványosan eltér a lengyel, a cseh és a balti állásponttól.
Orbán Viktor magyar miniszterelnök két éven belül harmadszor találkozik az orosz elnökkel február 2-án, ami az európai uniós vezetők részéről példátlan gyakoriságnak számít. A találkozón minden bizonnyal szó lesz a paksi beruházással kapcsolatos orosz hitelkonstrukcióról és egyéb energetikai ügyekről. Bár Brüsszel több területen is vizsgálatot indított a paksi atomerőmű kapacitásbővítésével kapcsolatban, tavaly novemberben megszüntették a Budapest elleni kötelezettségszegési eljárást.
Magyarország Oroszországtól való energiafüggése kiemelkedőnek számít a térségben: Szlovákián kívül gyakorlatilag itt a legmarkánsabb az energiakitettség. A visegrádi országok közül így nem meglepő módon a magyar kormányfő és Robert Fico szlovák miniszerelnök képviselik az Oroszországgal szemben leginkább megengedő álláspontot. Az energiafüggésből kényszerként levezethető pragmatizmus nem Fidesz-sajátosság, hanem a mindenkori magyar kormányok jellemzője. „Magyarországon 2002 óta minden kormány barátságos hangot keresett Oroszországgal, nem kis részben a remélt közös energiaprojektek miatt. Ez a Gyurcsány-időszakban a Nabuccot majd a Déli-áramlatot jelentette, 2009-re ez áthangszerelődött a fenti projektek végleges bukása miatt. Az Orbán-kormány a paksi beruházást és a hosszútávú gázszerződés megújítását hozta tető alá” – nyilatkozta Feledy Botond külpolitikai szakértő a Political Capital blogjának.
A jelenlegi rezsim attitűdje azonban markánsan eltér a korábbi kormányok viselkedésétől; ismert, Orbán Viktor 2014-ben maga hivatkozott Oroszországra, mint az illiberális államépítés mintapéldájára. Úgy tűnik, a magyar kormány Kreml iránti politikai függése csak erősödik. Az ukrán válság legkritikusabb időszakában bejelentett, orosz hitelből megvalósuló paksi beruházás például nehezen védhető racionális energetikai érvekkel, a rezsicsökkentést lehetővé tevő alacsony energiaárak pedig az orosz gázáraktól függenek.
Nem lát semmi kivetnivalót a „pragmatikus” gazdasági kapcsolatok fenntartásában Schöpflin György, a Fidesz európai parlamenti képviselője, aki szerint a Nyugat kettős mércét alkalmaz Magyarországgal szemben. „Finnországban a Roszatom háborítatlanul építhet nukleáris erőművet, a finn kormányt nem éri emiatt bírálat” – mondta blogunknak a fideszes politikus, aki elismerte, hogy az ukrajnai válság kirobbanásával megváltozott a politikai környezet, de hangsúlyozta, hogy a megállapodás már jóval azelőtt napirenden volt.
Paks ugyanakkor mégiscsak alapjaiban határozta meg a magyar kormány ukrán válság során tanúsított magatartását. Ezt igazolta, hogy pár nappal Orbán és Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatójának budapesti találkozója után Magyarország átmenetileg beszüntette a földgázszolgáltatást Ukrajna irányába. Feledy szerint fontos az is, hogy Magyarország mindeközben a NATO-tól elvárt erőfeszítéseknek több területen is eleget tett, például sebesült katonák ellátásával.
Régiós összehasonlításban a magyar kormány elsősorban abban különbözik az Oroszországgal hagyományosan keményvonalasabb álláspontot képviselő Lengyelországtól és a balti államoktól, hogy az ukrajnai válság vonatkozásában nem látja az orosz veszély kontinuitását, illetve abban, hogy a hosszú távú gazdasági viszonyok szorosabbra fűzését helyezi a biztonságpolitikai megfontolások elé. Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly nyáron leszögezte, hogy a kormány nem tekint egzisztenciális fenyegetésként Moszkvára, de tiszteletben tartják, hogy Varsóban és a balti államokban ezt másként látják. Feledy Botond értelmezésében Szijjártó kijelentésére naiv optimizmusként, esetleg egy érthetetlen politikai kommunikációs fogás részeként érdemes tekinteni. Csehországban is markánsan ellentétes tendenciák rajzolódnak ki, ahol a kormány speciális kiberhadsereget hoz létre a demokratikus rendet támadó orosz és kínai propaganda visszaverésére. Igaz, ott a diplomácia részéről Milos Zeman államfő képvisel nyíltan Kreml-párti álláspontot.
Egyelőre nem bontotta meg Budapest és Varsó harmonikus együttműködését a magyar-orosz kapcsolat. A Kremllel következetesen kritikus Jaroslaw Kaczynski pillanatnyi érdekektől és Orbánnal kapcsolatos szimpátiájától vezérelve kifejezetten elnéző a magyar kormányfővel, akit a fékek és ellensúlyok meggyengítése, a médiára és a civil szervezetekre gyakorolt nyomásgyakorlás és a rendszerszintű korrupció miatt gyakran hasonlítanak Putyinhoz.
Feledy szerint Orbán Putyinnal való találkozóit elsősorban a szuverén magyar külpolitika demonstrálásának tekinti, holott a Kreml részéről egyértelmű, hogy e kapcsolatok csupán instrumentálisak. „Ukrajna területi integritásának megsértése miatt, a régiót érintő destabilizációs kockázat miatt a visegrádi országoknak együtt és azonos mértékben kéne aggódniuk, különös tekintettel a folyamatosan fennálló kiberfenyegetettségre” – tette hozzá a szakértő.
A cikk a Visegrád és az EU jövője című projekt keretén belül készült. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projektben a Political Capital a szlovák, a cseh és a lengyel EurActivval közösen vesz részt.
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...