4+1 érv amellett, hogy az Oroszország elleni szankciók hatékonyak
Mivel számos félrevezető állítás jelenik meg a hazai közbeszédben az Oroszország elleni uniós szankciókkal kapcsolatban, érdemes néhány tényt rögzíteni. A...
A kormány a jövő évi választások közeledtével nagyobb fokozatra kapcsolt a Brüsszel elleni csatározásban: Orbán Viktor évértékelőjében öt Brüsszelből érkező fenyegetést azonosított az Európai Bizottsággal folytatott szabadságharc jegyében. Ennek egyik legfontosabb eleme a rezsicsökkentés, a 2018-as választási kampány egyik központi kormányzati üzenete ugyanis az lesz, hogy Brüsszel az energiaunió létrehozásával akarja kivenni a „magyar emberek kezéből” az energiaárak szabályozásának lehetőségét. A valóság azonban ennél jóval árnyaltabb.
A Fidesz tavaly novemberben kezdeményezte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) jogszabály-alkotási joggal történő felruházását; a kormánypárt értelmezésében ugyanis csak ez védheti meg a rezsicsökkentést azokkal a bizottsági törekvésekkel szemben, amelyek eltörölnék a hatóságilag szabályozott árakat a lakossági energiaellátásban. A magyar kormány azt kifogásolja, hogy az EU „Tiszta Energia Minden Európainak” elnevezésű átfogó energiapiaci szabályozási csomagja (egyelőre még csak a villamosenergiával kapcsolatban) a hatósági árak megszüntetését célozza.
Az Európai Bizottság 2016. november 30-án ismertette a szóban forgó tiszta energia csomagot a jövőben kialakítandó Energia Unió részeként. A „Téli csomagnak” is nevezett jogszabály-tervezet egy teljesen új alapokon működő, fogyasztóközpontú és intenzívebben versenyző energiapiacot hozna létre. Mindez azonban az Európai Bizottság szerint korántsem akadályozza a hosszú távú és fenntartható rezsicsökkentést. „A Bizottság „téli csomagjának” javaslatai Magyarország számára is fontos területeket érintenek, például az energiaellátás biztonsága, a lakóépületeink energiahatékonyságának javítása szempontjából” – mondta el a PC Blognak Deák Zoltán, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének politikai és gazdasági elemzési részlegvezetője. Deák hangsúlyozta, hogy az Országgyűlésnek 2017. november 15-én benyújtott, a MEKH-t érintő jogszabályi változások nem kapcsolhatók össze a Bizottság novemberi 30-ai javaslataival.
Fidesz: Brüsszel egyenesen az emberek kezéből veri ki a rezsicsökkentést
Brüsszel elsősorban azt kifogásolja, hogy a magyar kormány által megszabott energiaárakkal kapcsolatos kedvezmény kizárólag lakossági fogyasztókra érvényes – ez ügyben 2015-ben kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen. A fenti gyakorlat ugyanis oda vezethet, hogy egyazon szolgáltatásért két külön díjat számítanak fel, ami ütközhet a diszkriminációmentesség elvével, vagyis az egyik fogyasztói csoporttal fizettetik meg egy másik fogyasztói csoport költségeit. A gond tehát az, hogy a kormány az árakat rendeletben, ráadásul diszkriminatív formában határozza meg. Brüsszel az energiaunió keretén belül mindössze javaslatot tesz arra, hogy a hatóságok helyett a fogyasztó kezébe kerüljön a döntés arról, mennyiért és honnan szeretne elektromos áramot vásárolni. Németh Szilárd kormányzati rezsibiztos szerint azonban a Bizottság éppen hogy „kiverné a magyar emberek kezéből” a rezsicsökkentés fenntarthatóságának és folytathatóságának lehetőségét. „A szabályozott ár és piac hiányában ugyanis semmi nem akadályozná meg a szolgáltatók „áremelési indulatait”, és minden költséget elszámolnának, „ami a csövön kifér” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a hivatal hatósági árról szóló rendeleteit csak az Alkotmánybíróság előtt lehetne megtámadni.
A villamosenergia-piacról vezetnék ki a hatósági árszabást
Deák Zoltán szerint ugyanakkor az energiaunió keretében mindenki számára azonosan, a piaci folyamatoktól függetlenül meghatározott árakat felváltaná egy rugalmasabb és hatékonyabb rendszer, amelyben az árképzés a nemzeti szabályozók hatáskörében maradna. Hozzátette: a Bizottság kiterjedt javaslatcsomagjának egyik pontja valóban azt célozza, hogy a szabályozás életbe lépését követő öt év alatt a tagállamok kivezessék a hatósági árszabást a villamosenergia-piacról. (A gázpiacra nem vonatkozik a javaslat.) Az energiaunió mindemellett egységes és átlátható kereskedelmi rendszert teremtene az országok között, a magyar kormány azonban nem támogatja, hogy a testület hozzáférhessen az energiavásárlási szerződésekhez. A hatósági árszabályozás ügyében várhatóan 2017 végén, 2018 elején születik majd uniós döntés, a Bizottság javaslatait a tanácsi munkacsoportokban a magyar kormány is alakíthatja, dönteni pedig a magyar kormány képviselőjét is magába foglaló Miniszterek Tanácsa fog az ügyben. Mindettől függetlenül az Orbán-kormánynak kapóra jön, hogy a folyamatban lévő energiapolitikai diskurzus apropóján ütheti a Bizottságot a túlzott brüsszeli befolyás visszaszorításának jegyében.
Tovább szorul az energiapóráz
Egyébként a rezsicsökkentés, amely 2014-ben egyszer már győzelemre segítette a Fideszt, elsősorban az olcsó orosz földgáztól függ, már 2015-ben, a kétoldalú gázszállítási szerződés meghosszabbításakor is ez volt a legfőbb kormányzati érv. Mindez nem kifejezetten csökkenti Magyarország energiakitettségét Oroszország irányába, nem is beszélve a hazai energiaellátás alfája és ómegájaként meghatározható paksi nukleáris beruházásról, amit a Fidesz a magyar energiafüggetlenedés és energiabiztonság növelését célzó beruházásként tart számon. „A Fidesz semmilyen érdemi lépést nem tett az energiaellátás diverzifikálására, a függetlenséget szavatolandó megújuló energiaforrások felhasználását (például a napelemek megadóztatásával) pedig egyszerűen ellehetetleníti” – mondta Ungár Péter, a Lehet Más a Politika külpolitikai szakszóvivője. Ungár szerint nonszensz például, hogy a Magyarországnál jóval kisebb területen, ráadásul északabbra fekvő Szlovákiában több napenergia kapacitás van, mint hazánkban.
A cikk a Visegrád és az EU jövője című projekt keretén belül készült. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projektben a Political Capital a szlovák, a cseh és a lengyel EurActivval közösen vesz részt.
Mivel számos félrevezető állítás jelenik meg a hazai közbeszédben az Oroszország elleni uniós szankciókkal kapcsolatban, érdemes néhány tényt rögzíteni. A...
Az előzetes várakozásoknak megfelelően Vlagyimir Putyin pártja ismét „megnyerte” az orosz Állami Duma képviselőinek „választását”. Az idézőjelek ma már magyarázatra...
Noha a Jobbik külpolitikai orientációja alaposan megváltozott az elmúlt években, Szabó Balázs és Samu Tamás Gergő „választási megfigyelése” a Közép-afrikai...
Minden adott ahhoz, hogy Vlagyimir Putyin akár 2036-ig Oroszország elnöke legyen. Nem biztos, hogy így lesz, de ez jóformán csak...