PC

A Political Capital elemzőinek és vendégszerzőinek blogja a hazai társadalmi, politikai folyamatokról és ezek nemzetközi összefüggéseiről.

Oroszország

Rezsicsökkentés: minden adott Brüsszel folyamatos hibáztatására

A kormány a jövő évi választások közeledtével nagyobb fokozatra kapcsolt a Brüsszel elleni csatározásban: Orbán Viktor évértékelőjében öt Brüsszelből érkező fenyegetést azonosított az Európai Bizottsággal folytatott szabadságharc jegyében. Ennek egyik legfontosabb eleme a rezsicsökkentés, a 2018-as választási kampány egyik központi kormányzati üzenete ugyanis az lesz, hogy Brüsszel az energiaunió létrehozásával akarja kivenni a „magyar emberek kezéből” az energiaárak szabályozásának lehetőségét. A valóság azonban ennél jóval árnyaltabb.

A Fidesz tavaly novemberben kezdeményezte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) jogszabály-alkotási joggal történő felruházását; a kormánypárt értelmezésében ugyanis csak ez védheti meg a rezsicsökkentést azokkal a bizottsági törekvésekkel szemben, amelyek eltörölnék a hatóságilag szabályozott árakat a lakossági energiaellátásban. A magyar kormány azt kifogásolja, hogy az EU „Tiszta Energia Minden Európainak” elnevezésű átfogó energiapiaci szabályozási csomagja (egyelőre még csak a villamosenergiával kapcsolatban) a hatósági árak megszüntetését célozza.

Az Európai Bizottság 2016. november 30-án ismertette a szóban forgó tiszta energia csomagot a jövőben kialakítandó Energia Unió részeként. A „Téli csomagnak” is nevezett jogszabály-tervezet egy teljesen új alapokon működő, fogyasztóközpontú és intenzívebben versenyző energiapiacot hozna létre. Mindez azonban az Európai Bizottság szerint korántsem akadályozza a hosszú távú és fenntartható rezsicsökkentést. „A Bizottság „téli csomagjának” javaslatai Magyarország számára is fontos területeket érintenek, például az energiaellátás biztonsága, a lakóépületeink energiahatékonyságának javítása szempontjából” – mondta el a PC Blognak Deák Zoltán, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének politikai és gazdasági elemzési részlegvezetője. Deák hangsúlyozta, hogy az Országgyűlésnek 2017. november 15-én benyújtott, a MEKH-t érintő jogszabályi változások nem kapcsolhatók össze a Bizottság novemberi 30-ai javaslataival.

Fidesz: Brüsszel egyenesen az emberek kezéből veri ki a rezsicsökkentést

 Brüsszel elsősorban azt kifogásolja, hogy a magyar kormány által megszabott energiaárakkal kapcsolatos kedvezmény kizárólag lakossági fogyasztókra érvényes – ez ügyben 2015-ben kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen. A fenti gyakorlat ugyanis oda vezethet, hogy egyazon szolgáltatásért két külön díjat számítanak fel, ami ütközhet a diszkriminációmentesség elvével, vagyis az egyik fogyasztói csoporttal fizettetik meg egy másik fogyasztói csoport költségeit. A gond tehát az, hogy a kormány az árakat rendeletben, ráadásul diszkriminatív formában határozza meg. Brüsszel az energiaunió keretén belül mindössze javaslatot tesz arra, hogy a hatóságok helyett a fogyasztó kezébe kerüljön a döntés arról, mennyiért és honnan szeretne elektromos áramot vásárolni. Németh Szilárd kormányzati rezsibiztos szerint azonban a Bizottság éppen hogy „kiverné a magyar emberek kezéből” a rezsicsökkentés fenntarthatóságának és folytathatóságának lehetőségét. „A szabályozott ár és piac hiányában ugyanis semmi nem akadályozná meg a szolgáltatók „áremelési indulatait”, és minden költséget elszámolnának, „ami a csövön kifér” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a hivatal hatósági árról szóló rendeleteit csak az Alkotmánybíróság előtt lehetne megtámadni.

A villamosenergia-piacról vezetnék ki a hatósági árszabást

Deák Zoltán szerint ugyanakkor az energiaunió keretében mindenki számára azonosan, a piaci folyamatoktól függetlenül meghatározott árakat felváltaná egy rugalmasabb és hatékonyabb rendszer, amelyben az árképzés a nemzeti szabályozók hatáskörében maradna. Hozzátette: a Bizottság kiterjedt javaslatcsomagjának egyik pontja valóban azt célozza, hogy a szabályozás életbe lépését követő öt év alatt a tagállamok kivezessék a hatósági árszabást a villamosenergia-piacról. (A gázpiacra nem vonatkozik a javaslat.) Az energiaunió mindemellett egységes és átlátható kereskedelmi rendszert teremtene az országok között, a magyar kormány azonban nem támogatja, hogy a testület hozzáférhessen az energiavásárlási szerződésekhez. A hatósági árszabályozás ügyében várhatóan 2017 végén, 2018 elején születik majd uniós döntés, a Bizottság javaslatait a tanácsi munkacsoportokban a magyar kormány is alakíthatja, dönteni pedig a magyar kormány képviselőjét is magába foglaló Miniszterek Tanácsa fog az ügyben. Mindettől függetlenül az Orbán-kormánynak kapóra jön, hogy a folyamatban lévő energiapolitikai diskurzus apropóján ütheti a Bizottságot a túlzott brüsszeli befolyás visszaszorításának jegyében.

Tovább szorul az energiapóráz

 Egyébként a rezsicsökkentés, amely 2014-ben egyszer már győzelemre segítette a Fideszt, elsősorban az olcsó orosz földgáztól függ, már 2015-ben, a kétoldalú gázszállítási szerződés meghosszabbításakor is ez volt a legfőbb kormányzati érv. Mindez nem kifejezetten csökkenti Magyarország energiakitettségét Oroszország irányába, nem is beszélve a hazai energiaellátás alfája és ómegájaként meghatározható paksi nukleáris beruházásról, amit a Fidesz a magyar energiafüggetlenedés és energiabiztonság növelését célzó beruházásként tart számon. „A Fidesz semmilyen érdemi lépést nem tett az energiaellátás diverzifikálására, a függetlenséget szavatolandó megújuló energiaforrások felhasználását (például a napelemek megadóztatásával) pedig egyszerűen ellehetetleníti” – mondta Ungár Péter, a Lehet Más a Politika külpolitikai szakszóvivője. Ungár szerint nonszensz például, hogy a Magyarországnál jóval kisebb területen, ráadásul északabbra fekvő Szlovákiában több napenergia kapacitás van, mint hazánkban.

A cikk a Visegrád és az EU jövője című projekt keretén belül készült. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projektben a Political Capital a szlovák, a cseh és a lengyel EurActivval közösen vesz részt.

 

 

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás