A gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A választás eredményeként kormányzó Fidesznek minden bizonnyal kétharmados parlamenti többsége lesz. 2010-ben a listás szavazatok 52,7%-ával, 2014-ben (határon innen) 43,7%-ával, idén pedig (a jelenlegi adatok szerint, határon innen) 48%-ával érte el ezt a mandátumarányt. A külképviseleteken és az átjelentkezéssel szavazók szavazatait április 14-én számolják össze, amelyek minimális eséllyel megfordíthatnak még néhány egyéni választókerületi eredményt. Ugyanakkor a levélben beérkező szavazatok közül is csak 70 ezret számoltak eddig össze, tehát a Fidesz kétharmada aligha van veszélyben.
A legnagyobb meglepetés, hogy a viszonylag magas részvétel végül csak a fővárosban kedvezett az ellenzéki pártoknak, országos szinten a Fidesz számára hozott előnyt. Mivel az előző négy választás során rendre felülmérték a Fideszt a közvélemény-kutatók, most is arra lehetett számítani, hogy az ismeretlen pártpreferenciájú szavazók végül inkább az ellenzéknek jelentenek tartalékot, de ez végül épp ellenkezőleg történt. Elsősorban ennek következménye, hogy míg a Jobbik nagyjából a 2014-es támogatottsági szintjén maradt, a balközép pártok a maguk tortájat osztották újra (a 2014-es MSZP-DK-Együtt-PM-MLP-lista és az LMP összesen 1 558 151 szavazatot kapott, 2018-ban az MSZP-Párbeszéd, a DK, az Együtt, az LMP, a Momentum és az MKKP 1 583 440-et, a jelenlegi feldolgozottsági adatok szerint), csak a Fidesz erősödött. Az ellenzék 1,6 millió szavazatából ráadásul 272 ezer elveszett (Momentum, Együtt, MKKP), ez magyarázza, hogy bár a Fidesz 5-tel több egyéni kerületi versenyt vesztett el, mint 2014-ben, pontosan annyi parlamenti mandátumra számíthat. A kamupártokra leadott szavazatok száma viszont érdemben csökkent: 181 ezerről 68 ezerre.
Óriási a szakadék a fővárosi és a vidéki eredmények között. Baloldali jelölt a fővároson kívül, ahogy négy éve, most is csak két kerületben tudott nyerni (Szegeden újrázott a szocialista jelölt, Miskolcon nem, helyette Pécsen nyert egy mandátumot a független Mellár Tamás). Budapesten a négy évvel ezelőtti 8 mellé további 4-et tudott a baloldal jelölt behúzni, nem függetlenül attól, hogy a fővárosban több kerületben megvalósult az átfogó balközép koordináció. A Jobbik kudarca jelentős a saját elvárásaihoz képest, egyetlen egyéni mandátumot tudott megszerezni (Dunaújváros). Az összes többi egyéniben a Fidesz jelöltje nyert. A Jobbik vezetői ezzel nagyon nehéz helyzetbe kerültek, megrendülhet a párton belüli pozíciójuk, ugyanakkor a Jobbik számára a néppártosodás feladása nem kecsegtet sok sikerrel, mivel a szélsőjobboldali mezőt a Fidesz nagyrészt elfoglalta.
A közvetlen választási okokat tekintve a kormánypárt győzelmét az biztosította, hogy a Fidesz mögött hosszú ideje egységes szavazótábor áll, az ellenzék viszont megosztott. Ez a centrális erőtér, amely továbbra is működik. A Fidesz jobboldali ellenzéke a Jobbik, a baloldali ellenzéke pedig töredezett, sok egymással rivalizáló, évek óta túlélésre játszó pártból áll. A magyar választási rendszer a legerősebb pártot preferálja, a 199 parlamenti mandátumból 106-ot egyéni körzetekben lehet elnyerni; az ellenzéki pártok nem koordináltak hatékonyan, így a rájuk leadott szavazatok szétaprózódtak, a Fidesz jelöltjei így könnyedén elnyerhették az egyéni mandátumokat. Saját vereségéért tehát nagy felelősséget visel az ellenzék is, amely az elmúlt években képtelen volt hatékony együttműködést kialakítani, valóban esélyes jelölteket felépíteni. A hódmezővásárhelyi időközi választás után adódó közhangulat-változást pedig nem volt képes a maga javára fordítani, miközben a Fidesz tanult a február végi időközi vereségből, és óriási energiát fektetett a mozgósításba.
Fontos látni ugyanakkor azt is, hogy a Fidesz által 2010 óta kiépített politikai környezet nem biztosított egyenlő feltételeket az ellenzéki pártoknak. Ebben nem maga a választási rendszer volt a legfőbb tényező, hanem az azt körülvevő intézményrendszer. Ahogyan arra korábban az EBESZ-jelentés is rávilágított, az állam és a kormánypárt elválaszthatatlan volt a kampányban. Az Állami Számvevőszék a kampányban az ellenzéki pártokat büntette. A médiakörnyezet az ország egyes területein, főként a falvakban és a kisvárosokban olyan információs gettót hozott létre, melyben kizárólag csak a bevándorlással riogató kormányzati kampány érvényesülhetett. Hiába kerültek sorra nyilvánosságra kormányzati korrupciós ügyek a kampányban, mivel a hatóságok tétlenek maradtak, ennek jelentősebb következménye nem volt.
A kormányzás tartalma a választási eredményből következően nem fog változni. A magas részvétel és a biztos parlamenti többség kellő legitimációt biztosít a kormánynak ahhoz, hogy az elmúlt nyolc évben kiépített politikai rendszerét kiteljesítse, és még inkább represszív legyen a hatalomgyakorlás. A kormánypárt tovább szűkíti majd a vele szemben kritikus intézmények, a kormánykritikus sajtó és a civil szervezetek működési lehetőségét.
Az elmúlt években látványosan felerősödött a gender- és LMBTQI-ellenes mobilizáció Magyarországon és Lengyelországban is. A téma a magyar és a...
A bejegyzést 2022.04.03-án frissítettük, erről bővebb információ az írás végi megjegyzésben található. A magyarországi szélsőjobboldali szereplők többsége jól bejáratott gondolkodási...
Az ezredfordulót követően kibontakozó nemzeti radikális mozgalom 2010 után fokozatosan háttérbe szorult, majd az évtized közepére válságba került. Az egyre...
Az álhíreknek csak tudatlan, hiszékeny emberek dőlnek be – vélik sokan. Pedig mindannyian ki vagyunk téve az álhírek veszélyeinek. Felszínesen...