4+1 érv amellett, hogy az Oroszország elleni szankciók hatékonyak
Mivel számos félrevezető állítás jelenik meg a hazai közbeszédben az Oroszország elleni uniós szankciókkal kapcsolatban, érdemes néhány tényt rögzíteni. A...
Rodrigo Duerte, a Fülöp-szigetek újonnan megválasztott elnöke néhány héttel ezelőtt bejelentette országa leválását az USA szövetségi rendszeréről, és átállását Kína oldalára. Az USA talán legfontosabb, és hozzá ezidáig legszorosabban kötődő délkelet-ázsiai stratégiai szövetségeséről van szó, így nagy kérdés, hogy mi lesz, ha Duerte tényleg végigviszi a beharangozott átállást. Már ha tényleg végigviszi. Állandó vendégszerzőnk, HORVÁTH CSABA elemzése.
Október 20-ai pekingi látogatásán Rodrigo Duerte, a Fülöp-szigetek újonnan megválasztott államfője bejelentette az USA-tól való elszakadását és az ország Kína felé fordulását. Kína felemelkedése és az egyre erősödő kínai-amerikai stratégiai versengés Délkelet-Ázsia államai részéről eltérő reakciókat váltott ki, mint amilyet itt, Európa keleti felén a hidegháborúban megszokhattunk. Ahelyett, hogy világosan lehatárolható szövetségi tömbök alakultak volna ki az USA, illetve Kína oldalán, a térség legtöbb országa azzal igyekszik szuverenitását maximálni, hogy az egyértelmű elköteleződést kerülve próbál egyensúlyozni közöttük. Várható volt, hogy Kína folyamatos erősödésének hatására ebben a rugalmas, képlékeny rendszerben előbb-utóbb több állam is meghajlik majd Peking dominanciája előtt. A Fülöp-szigetek azonban több okból is a legvalószínűtlenebb jelöltnek tűnt arra, hogy elsőként deklaráljon nyíltan egy ilyen fordulatot, több okból is. Ráadásul erősen kérdéses, hogy Duerte valóban végig tudja és akarja-e vinni a Kína oldalára való átállást. Ennek jele talán az is, hogy az államfő pozitív nyilatkozattal reagált Donald Trump megválasztásának hírére.
Egy darabka Latin-Amerika a Távol-Keleten
A kulturális természetű ok, hogy Délkelet-Ázsia államai közül a Fülöp-szigetek kultúrája kötődik a legkevésbé Kínához, és a legerősebben a nyugati világhoz. Délkelet-Ázsia államainak Kínához való kulturális viszonyulása igencsak eltérő. A skála egyik végén Szingapúrt találjuk, ahol a lakosság többsége és a politikai elit nagy része etnikailag kínai, valamint Vietnamot, amely kulturálisan a kínai civilizáció szférájába tartozik. Őket követi Laosz, Kambodzsa, Mianmar és Thaiföld, amelyek buddhista társadalmak, s ez bizonyos mértékű kulturális közösséget jelent Kínával. Malajzia esetében, noha a maláj etnikum döntően muzulmán, a lakosság egynegyedét kitevő kínai kisebbség él mellettük. A sort Indonézia és a Fülöp-szigetek zárja, ahol a kínai kulturális kötődést leginkább csak a néhány százaléknyi kínai kisebbség jelenti, Indonézia muzulmán, a Fülöp-szigetek pedig keresztény többségű társadalom. Hogy teljes legyen a kép, a két ország nyelvei az ausztronéz nyelvcsaládba tartoznak, így semmilyen rokonságban nem állnak a kínaival. Ráadásul a Fülöp-szigeteken mindez a Nyugathoz való kulturális kötődéssel is párosul: az ország a 16. században spanyol gyarmat lett, és a 19. század végéig az is maradt. A katolikus vallás hamar elterjedt és meghatározóvá vált, ráadásul a spanyolok ezekben az évszázadokban Mexikóból kormányozták az országot.
Mindez olyan erős kulturális hatásokat eredményezett a Fülöp-szigeteken (barokk templomok, katolikus vallás, spanyol hangzású nevek, latin betűs írás, és nem utolsósorban szieszta), hogy a felületes megfigyelő számára sok szempontból Latin-Amerika egy olyan darabkájának tűnhet, amelyet csak valami szeszélyes természetfeletti erő teleportált Délkelet-Ázsiába – a térségben kakukktojásként az USA-hoz kötik kulturális szálak.
Szigetországok és szárazföldi államok
A stratégiai természetű ok, hogy Délkelet-Ázsia országainak földrajzi adottságai eltérő mértékben teszik őket kitetté az USA, illetve Kína hatalmi törekvéseinek. Ebben kulcsszerepet játszik a kettőjük közötti aszimmetria. Kína az elmúlt évtizedekben olyan szárazföldi erőt épített ki, amely joggal pályázhat hegemón szerepre a térségben, más viszont a helyzet a tengereken, ahol még mindig érvényesül az USA fölénye. Ha Délkelet-Ázsia országait ebből a szemszögből rangsoroljuk, a Fülöp-szigetek itt is a Kína számára legnehezebben, az USA-számára pedig legkönnyebben elérhető országként kerül ki. A Fülöp-szigetek szigetország, több száz kilométernyi tenger választja el Kínától, így ott az USA hatékonyan használhatja fel haditengerészeti fölényét, megakadályozva, hogy Kína haderőt juttathasson át a tengeren. Tehát a térség országai közül a Fülöp-szigetek az egyik legalkalmasabb arra, hogy adott esetben amerikai katonai támogatással ellen tudjon állni egy kínai nyomásnak.
A szigetvita és egy régi szövetség
A politikai természetű ok, hogy a térség országai közül Vietnam mellett a Fülöp-szigeteket érinti a legkomolyabb Kínával való határvita, illetve – a térségben általános hintapolitikából némileg kilógva – az összes délkelet-ázsiai ország közül eddig a Fülöp-szigetek állt a legnyíltabban és legszorosabban szövetségi viszonyban az USA-val. A szigetvita kapcsán a Fülöp-szigetek igényt tart a Spratly-szigetek nagy részére, ami közel félmillió négyzetkilométernyi vitatott tengeri gazdasági övezetet jelent. Az országot 1951 óta formális katonai szövetség fűzi az USA-hoz, és bár az állandó amerikai támaszpontokat 1991-ben bezárták, azóta is újabb egyezmények erősítették meg, hogy a Fülöp-szigetek esetenként lehetővé teszi, hogy az amerikai fegyveres erők hadműveleteikhez igénybe vegyék az ország területét és létesítményeit. A Fülöp-szigetek az utóbbi években ráadásul nem csak magával az USA-val, de annak legfontosabb környékbeli szövetségeseivel is fokozta az együttműködését: 2007-ben Ausztráliával, 2016-ban pedig (még Duerte megválasztása előtt) Japánnal írt alá védelmi együttműködésről szóló megállapodást.
Ennél még Magyarország is jobban áll
A negyedik ok katonai jellegű: a Fülöp-szigetek, 100 milliós népessége és 300 milliárd dolláros GDP-je ellenére is Délkelet-Ázsia egyik leggyengébb katonai hatalma. Szigetország lévén megfelelő tengeri és légi haderőre volna szüksége, hogy bármiféle támadást még partjaitól messze, a nyílt tengeren megállíthasson. Légiereje kötelékébe azonban jelenleg mindössze nyolc darab sugárhajtású harci gép tartozik, amelynél még a tízmilliós Magyarország is jobban felszerelt. Hadiflottájának sem rombolói, sem tengeralattjárói nincsenek, legnagyobb hajóit pedig három darab fregatt jelenti. Márpedig, ha egy kis állam egy közeli nagyhatalommal szemben a „finlandizáció” útjára kíván lépni, akkor elkerülhetetlen, hogy közben „szárazon tartsa a puskaport”, megfelelő fegyveres erővel rendelkezzen ahhoz, hogy elvegye a nagy testvér kedvét a túlkapásoktól (ahogy Finnország is komoly haderőt tartott fenn a hidegháború alatt), már ha el akarja kerülni a teljes függést. A Fülöp-szigetek esetében azonban jelenleg nem áll fenn ez a feltétel.
Mindezek tekintetében kérdéses, hogy Duerte miért vágott bele ebbe a manőverbe, másodszor pedig, hogy milyen stratégiai következményekkel járna a nagyhatalmak játszmájára nézve, ha mindezen nehézségek ellenére mégis végigvinné a külpolitikai fordulatot.
Az első kérdésre a rövid válasz, hogy a Fülöp-szigeteken az utóbbi években a közvélemény egy jelentős része elkezdte kétségbe vonni, hogy egy komoly krízishelyzetben az USA tényleg hajlandó volna-e megvédeni az országot Kínától. Egyidejűleg Kína az ország legfontosabb gazdasági partnerévé vált, ráadásul – egyelőre legalábbis – sokkal kisebb mértékben szólt bele az ország belpolitikájába, mint az USA.
Ha egy esetleges átállás következményeit nézzük a kínai-amerikai nagyhatalmi játszmára nézve, megállapíthatjuk, hogy ezzel az USA a hozzá eddig legszorosabb szálakkal kötődő, és stratégiailag egyik legfontosabb délkelet-ázsiai szövetségesét veszítené el. A térségben még Thaiföldet kötik erős formális szövetségi szálak az USA-hoz, de a Fülöp-szigetekkel ellentétben Thaiföld Kína térnyeréséhez is együttműködően viszonyul, és az USA-val való szövetségesi viszonyt egyre inkább csak a világ más részein folyó konfliktusok kapcsán érvényesíti, Kínával szemben nem. A jövőre nézve pedig fontos két szempontot kiemelten figyelembe vennünk. Az egyik, hogy a Fülöp-szigetek része az „első szigetlánc”-nak nevezett kelet-ázsiai országcsoportnak, amely 1949 óta meghatározó eleme az USA stratégiájának.
Új stratégiai környezet alakult
A második a hozzáférés-akadályozó A2/AD fegyverrendszerek fejlesztése és terjedése, amely a közeljövőben nagy valószínűséggel gyökeresen formálhatja át az USA és Kína katonai mozgásterét a térségben oly módon, hogy az a Fülöp-szigetek stratégiai jelentőségét az eddigiekhez képest is tovább növelje. Az első szigetláncot a Fülöp-szigetek, Tajvan és Japán alkotják; ez a szigetsor stratégiai értelemben bizonyos mértékig bezárja Kínát a Kelet-kínai- és Dél-kínai-tengerekre, illetve elzárja a nyílt Csendes-óceántól, utóbbin biztosítva az USA hegemóniáját.
A Fülöp-szigetek átállása viszont igencsak széles rést ütne ezen a falon. Az A2/AD rendszerek legfontosabb eleme, hogy szárazföldről indított ballisztikus rakétákkal akadályozza ellenséges tengeri haderő hozzáférését a környező tengerrészekhez. A térségben ma elsősorban Kína dolgozik ezek kifejlesztésén, így terjedésüket számára kedvező trendként szokás tekinteni, annál is inkább, mert így ellensúlyozhatja az USA tengeri fölényét, korlátozva az amerikai hadihajók mozgását a Kelet-kínai- és Dél-kínai-tengereken. Japán és Tajvan is tervezi azonban hasonló rendszerek kifejlesztését, és ha a térség összes jelentősebb állama felszerelkezik ilyesmivel, akkor az hosszú távon az USA esetében sem zárható ki. Márpedig, ha az első szigetláncon az USA és/vagy szövetségesei hasonló fegyverrendszereket állítanának fel, akkor az valóban, fizikai értelmében is elzárná a kínai hadiflottát a nyílt Csendes-óceántól. Ez tehát egy, az első világháború lövészárok-háborújához hasonló helyzetet eredményezne: a Kelet-kínai- és Dél-kínai tenger mindkét fél fegyvereinek hatósugarába beleesne, így konfliktus esetén ott mindkét fél hadihajói számára lehetetlenné válna a manőverezés. Innentől elmélyülne a szakadék Kelet- és Délkelet-Ázsia szigetországai és kontinentális államai között az amerikai, illetve a kínai katonai hozzáférést illetően.
A szigetországok (Indonézia, Fülöp-szigetek, Tajvan, Japán) egy ilyen, egymást a part menti tengereken kölcsönösen lebénító helyzetben hozzáférhetetlenek lennének a kínai haderő tengeri átkelése számára. Ezzel szemben a szárazföldi Délkelet-Ázsia országai (Kambodzsa, Laosz, Mianmar, Thaiföld, Vietnam) a kínai szárazföldi haderő számára továbbra is hozzáférhetőek volnának, míg az amerikai tengeri haderő számára már aligha, hiszen csak a kínai A2/AD fegyverek hatósugarába merészkedve közelíthetnék meg őket.
Egy ilyen átrendeződés a Fülöp-szigetek átállásának jelentőségét is sokszorosan felülértékelheti, hiszen ha az USA és szövetségesei nem telepíthetnek A2/AD fegyvereket az ország területére, akkor a Dél-kínai-tenger kizárólag Kína ernyője alá kerül, és egyúttal a kínai hajók szabad kijárása is biztosítva lesz a nyílt Csendes-óceánra. Mindez együtt pedig az USA egész délkelet-ázsiai szövetségi rendszerének szétesését jelenthetné.
A szerző a Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport tagja, a Honvéd Vezérkar Tudományos Kutatóhely külső munkatársa
Mivel számos félrevezető állítás jelenik meg a hazai közbeszédben az Oroszország elleni uniós szankciókkal kapcsolatban, érdemes néhány tényt rögzíteni. A...
Az előzetes várakozásoknak megfelelően Vlagyimir Putyin pártja ismét „megnyerte” az orosz Állami Duma képviselőinek „választását”. Az idézőjelek ma már magyarázatra...
Noha a Jobbik külpolitikai orientációja alaposan megváltozott az elmúlt években, Szabó Balázs és Samu Tamás Gergő „választási megfigyelése” a Közép-afrikai...
Minden adott ahhoz, hogy Vlagyimir Putyin akár 2036-ig Oroszország elnöke legyen. Nem biztos, hogy így lesz, de ez jóformán csak...