A Jobbik és az ellenzék az oroszbarát propaganda célkeresztjében

Fotó forrása: Index.hu
Fotó forrása: Index.hu

Miközben orosz befolyás témában a Jobbikból már kilépett Kovács Béla elleni vádemeléstől hangos a sajtó, az elmúlt években a magyarországi oroszbarát oldalak csendesen a kormányzó Fidesz mögé álltak be. Sőt, az ellenzék részeként immár a Jobbikot is támadják. Ennek ékes példája a Fidesz-székházhoz szervezett legutóbbi tüntetés, amely az oroszbarát oldalak szerint a Jobbik széthullását fogja eredményezni „a nemzeti elvek elárulása” miatt.

A szélesebb nyilvánosságban a Jobbikról legalább a Kovács Béla elleni kémügy, azaz 2014 óta tudható, hogy a párt a Kremlt és annak külpolitikáját támogatja. Korábban Vona Gábor pártelnök a Moszkva által meghirdetett „eurázsianizmust” támogatta. A krími válság kitörése után Kovács Béla nemcsak az illegális orosz annexiós referendumon vett részt, hanem Vona az Egységes Oroszország párttal tárgyalt a kárpátaljai függetlenségről. A „mézeshetek” azonban véget érni látszanak. Igaz, a „néppártosodó” Jobbik csak mérsékelten hangolta át programját Európa-pártivá, sőt, Gyöngyösi Márton, az Országgyűlés külügyi bizottságának jobbikos alelnöke még Vlagyimir Putyin 2017. februári látogatását is üdvözölte, az Oroszország elleni uniós szankciókat pedig újfent elítélte.

Moszkva azonban, más országokhoz hasonlóan, elsősorban a legmagasabb politikai pozícióban lévő oroszbarát felet támogatja: Magyarország esetében Putyin gazdasági, politikai és diplomáciai törekvései elé – képletesen és szó szerint is – vörös szőnyeget terítő Orbán Viktor kormányfőt és pártját.

A Kreml felől fújó jegesebb szelek egyik jeleként az oroszbarát médiumok a Jobbik fáklyás felvonulását egyrészt kudarcként mutatták be, másrészt a párt meghasonlását domborították ki, ami szerintük a párt széthullásához, de legalábbis identitásának elvesztéséhez vezethet. Az orosz titkosszolgálat által működtetett Hídfő.ru nemes egyszerűséggel a „balliberálisok” közé sorolta a szélsőjobboldali pártot, megjegyezve, hogy csak pár százan vettek részt a pénteki tüntetésen. A legnagyobb magyar konteó-oldal, a Világlátó „Összeáll a szkinhed, a cigány meg a rabbi, hogy megmentsék a jogállamot” címmel közölt cikket, megjegyezve, hogy a felhajtás ellenére csak pár ezren vettek részt a megmozduláson, ráadásul az egész csak üres lózungokkal próbálta takarni a rendszerváltás utáni egyik legnagyobb „pártmutyit”. A cikkek külön hangsúlyt fektettek a Jobbik lehetséges széthullására a tiltakozáson immár megvalósult jobb-baloldali összefogás kapcsán. Nagy Ervin, a Jobbik alapítója szerint „kudarcba fulladt a Jobbik néppártosodása, a párt a vesztébe rohan”, „a párt elárulta a nemzeti radikalizmust”. Így nem csoda, hogy a Világlátó a Betyársereg, az Identitesz és a Városi Nemzeti Szövetség által idén júliusban a „sátáni liberalizmus” ellen megalapított neonáci Erő és Elszántság nevű formációtól várja a „Jobbik végét.” Tyirityán Zsolt az elvek feladásával vádolta a pártot az „áltudományos genderizmus”, a „tömeges bevándorlás erőltetése” és az „agresszív homoszexuális propaganda” térnyerése érdekében.

A Kreml-barát orgánumok tehát teljes összhangban a kormány által irányított médiával a Jobbik teljes széthullását vizionáljak, sőt, aktívan élezik a feszültséget a párt „keményvonalas magja”, a párt körüli radikálisok, illetve a Vona Gábor vezette néppártosodás hívei között.

A meghatározó oroszbarát „alternatív” médiumok azonban nemcsak a Jobbikot támadják, hanem egy kivétellel (Balrad) már évek óta a kormányt támogatják; ennek a fordulópontját elsősorban a menekültügyi kampányokhoz köthetjük. Az orosz elnök által favorizált narratívában ugyanis Oroszország, a magyar kormány által vívott „szabadságharchoz” hasonlóan, az igazi „tradicionális”, keresztény és családközpontú ország, amely a gyenge, liberális, értékeit vesztő Nyugattal szemben képes ellenállni a tömeges muszlim migrációnak.

A Political Capital felmérése alapján a kormányzati kommunikációt a vizsgált 2017. szeptember-októberi időszakban az oroszbarát oldalak cikkeinek több mint 30 százaléka visszhangozta. Az ábra alapján látható, hogy a kormány és a Fidesz említése jóval meghaladja az ellenzéki pártokét, a tartalomelemzés pedig azt mutatja, hogy míg a kormányt támogatják, addig az ellenzéki pártokat döntően támadják ezek az orgánumok.

 

ábra

Forrás: A Political Capital gyűjtése; szemlézett oroszbarát médiumok: Világlátó, Magyartudat, Orosz Hírek, Orientalista, Hídfő, Erdélyi Magyar Orosz Baráti Társaság, Kiállunk Oroszország mellett – Support Vladimir Putin from Hungary, Bal-Rad, Kiállunk Novorosszija mellett – Support Donbass from Hungary

A propagandaoldalak hosszú harcra hívnak fel az állítólagos „Soros-tervet” állítólag végrehajtó Európai Bizottság ellen, a magyar nemzet megvédése érdekében. A Hídfő.ru megfogalmazása szerint: „az Európai Unió gazdasági szankciókat kell hozzon Magyarország ellen, amiért a magyar kormány szembefordult a liberalizmussal, elkezdett foglalkozni a külföldről finanszírozott civil szervezetekkel, és migránsokat sem akar letelepíteni”.

Ehhez képest a részben valóban külföldről finanszírozott oroszbarát oldalak következtetése az ellenzékkel kapcsolatban az, hogy az kudarcra van ítélve, mivel „nemzetáruló politikai aktivitást” folytat. Ezt az állítást a legtöbbször megint csak a kormányzati kommunikációból jól ismert lózungokkal támasztották alá: „forró ősszel”, polgári engedetlenséggel, épületfoglalásokkal, zavargásokkal vádolták az ellenzéket és a civileket, mint az ősz elmúltával kiderült, minden alap nélkül.

Az elemzett cikkek Oroszországot vagy a Kremlt egy-két kivételtől eltekintve nem említik, ami a következőkre utal.

  • A Kreml által szervezett dezinformáció a korábbiaknál erőteljesebben kíván hatni a magyar belpolitikára, a kormánypárti szavazókat szeretné megszólítani mindenféle „külső” geopolitikai hivatkozás nélkül. A nyilvánosságban az oroszbarát kormányzati és az oroszbarát nem-kormányzati kommunikáció szorosan összekapcsolódott.
  • Ha az oroszbarát orgánumok egyre inkább belpolitikai „véleményformálóként” pozicionálják magukat, az orosz dezinformációs műveletek nagyobb eséllyel léphetnek be a választási kampányba is.
  • A dezinformáció számos helyen idézi Orbán Viktor politikai iránymutatásait. A fő cél Magyarország és a Nyugat közötti ellentét kiélezése, elsősorban a migrációs tematikára alapozva. Ezáltal az oroszbarát oldalak hozzájárulnak az alapvetően még mindig EU- és Nyugat-barát magyar közvélemény megváltoztatásához, Kelet felé fordításához.

A cikk szerzője Győri Lóránt, a Political Capital geopolitikai elemzője

 

  • TZ

    Tisztelt Átlátszó!

    Javaslom, hogy legalább óvatosságból revideáljátok a megállapításaitokat, mert szerintem (a megfigyeléseim, és teóriám alapján) épp fordítva zajlik a folyamat!

    Az elmúlt pár héten vált mind szembetűnővé egy érezhetően lappangó tendencia az alaposan feltételezhetően “troll” kommentelők körében (ezek alatt most végig az orosz propagandát és érdekeket forszírozó főállású közösségi kommunikátorokat értem), hogy elkezdtek rapidan kisasszézni Orbánék mögül, és szembetűnő vehemenciával sztárolják, méltatják a Jobbikot, illetve igyekeznek megnyerni a Jobbik-“ellenzék” összefogásnak a szélesebb közvéleményt. Érzékelhetően sietősen vezették be az irányváltást – jellemzően olyan “trollok”, melyek korábban elszántan támogatták és éltették Orbán rendszerét (sőt, van olyan troll, amely emellett mintha a Jobbik és a kormány rivalizálásának erősítésére hajtana).

    Az észrevételeimről egyébként – nyilván a helyzetből adódóan csak érintőlegesen – megpróbáltam értesíteni Rácz Andrást is, aki a ti oldalaitokon is szokott publikálni, kérdezzetek utána!

    Az én észrevételem az (s ebben úgy vélem, megerősítést nyer egy jóval korábbi feltételezésem, melyről például itt írtam hozzászólás formájában: http://hvg.hu/itthon/20170621_Orban_Nemzeti_identitasra_epulo_kulturpolitika_kell#article-comments ), hogy a Kreml megpróbálja kiélezni a versenyt a szélsőjobbon belül (Orbán vs Jobbik/hungaristák), s ezáltal egy olyan “circulus vitiosust” generálni, melynek egyedüli, igazi nyertese is kizárólag Moszkva lehet, függetlenül attól, melyik kiskakas kukorékolhat “Hunnia szent trágyadombján”.
    Orbán több okból támadja a Jobbikot, ennek egyik nem elhanyagolható eleme, hogy ő is tisztában van a fentebbiekkel, s szeretné elővágva megelőzni azt a fiaskót, amit például Gyurcsány szenvedett el 2006 őszén (ugyanis Putyin már akkor keverte itt a lapokat, hiába bízott benne Gyurcsány, hogy békében hagyják, erről bővebben itt szóltam hozzá: http://hvg.hu/itthon/20161025_Revesz_Mariusz_szerint_a_sipolok_atleptek_egy_hatart#article-comments ).

    Emellett Orbán azért támadja a Jobbikot (erős megérzésem szerint Simicskával összejátszva – erről itt írtam kommentben: http://hvg.hu/kkv/20171214_Peren_kivul_egyezett_meg_a_kormany_es_Simicska#article-comments ), mert szeretné “előkezelni”, “kimagolni”, mielőtt esetlegesen szövetségre kellene lépnie velük (mondjuk egy nem kellő mértékű választási győzelem esetén). Vissza szeretné szerezni a “házi szélsőjobbját”, ezért kell drasztikusan beléjük gázolnia.

    Viszont Putyin ezekkel tisztában van, számára ez a kiéleződő versengés már hasznos, hisz mindinkább kiszolgáltatja a mérkőző feleket, s ráadásul őket valamennyiüket tovább terelgetheti a GRU istápolta hungaristákkal.

    Összességében: nem osztogatnak, hanem fosztogatnak – vagyis nem javul a helyzet, hanem romlik (mindinkább instabillá válik), és akkor még az éledező szélsőbalról nem is szóltunk (https://merce.hu/2017/11/15/tulvilagra-varva-a-magyar-ujbal-lehetosegei/), mely valamiért épp nem az oroszokkal kritikus egyedül.

  • Gyula Kotosz

    Javasolom a blog nevének a sokkal ideillőbb zagyválóra változtatását, mert már annyira átlátszóan buta írásokkal látja el a nagyérdeműt, hogy hitelessége a mínusz végtelen felé tendál tétován.

    Izgatottan vártam, hogy felsorolja az oroszbarát oldalakat, hogy tudjam, mit olvassak. De ez sem derült ki, humbuk a teminus technicusa ennek az átlátszó zagyva hülyeségnek.

    • CameloTA

      Menj ki az utcára meztelenül, nézd meg jó idő van-e.

    • palika

      Gyula! Volt már rá példa, hogy értette mit akart írni?